Dropbox släpper Smart Sync-funktionalitet till alla med ett företagskonto hos den populära molnlagringstjänsten. Dessutom expanderar synkroniseringslösningen till teams.
- Smart Sync minskar utrymmeskravet på din dator
- Fungerar nu med fler konton än tidigare hos Dropbox
- Google Drive och Microsoft OneDrive har liknande lösning
- Visste du att Dropbox och Google samarbetar? Läs mer här!
Det är den första stora nyheten från Dropbox efter att företaget blev börsnoterat tidigare i februari. Med Smart Sync kan användarna se alla sina filer direkt på datorn, även om faktiska filerna bara finns på en molnserver hos Dropbox.
När en fil behövs laddas den snabbt ner till datorn och öppnas som vanligt. Alla ändringar i filen synkroniseras automatiskt till Dropbox och sparas där. Därmed minskar utrymmesbehovet på datorn samtidigt som alla ändringar blir åtkomliga varhelst användaren befinner sig.
Tidigare var Smart Sync bara tillgänglig för Dropbox Professional- och Business-användare. Men nu utökar företaget med fler kontotyper, vilket lär glädja många användare. Många har varit kritiska mot hur Dropbox hanterat fördelningen av funktioner mellan kontotyperna. Kanske kan företaget stilla en del av kritiken idag.
Samtidigt passar Dropbox på att göra några ändringar kring hur administratörer hanterar Smart Sync för sina användare.
- Centraliserad kontroll som gör att administratörer kan hantera hur Smart Sync fungerar över hela teams istället för bara enskilda användare.
- Administratörer kan arkivera projekt så att det inte tar upp onödig plats för användarna.
- Smart Sync begränsar behovet av lagringsutrymme och bandbredd genom att minska mängden filer som måste synkroniseras efter installation.
Dropbox är inte ensam om att erbjuda selektiv synkronisering av filer. Google och Microsoft har det också, med den stora skillnaden att de har gratisalternativ. Med Dropbox måste du betala en månadskostnad, vilket är till fördel för konkurrenterna.
Funktioner som Smart Sync är ett måste för både molnlagringstjänsterna och användarna. Allt mer lagras i molnet och i takt med det går det inte att mellanlagra allt på användarnas datorer.
Använder du Dropbox? Har du provat Smart Sync? Skriv gärna en rad i kommentarsfältet och berätta om dina upplevelser.
Lämna ett svar
Visa kommentarer