Dropbox kommer inte att klara sig

Dropbox Logo

Dropbox är på flera sätt en utmärkt tjänst för molnlagring men med tunga konkurrenter som Google och Microsoft bakom sig finns inte ens mikroskopiskt utrymme för misstag.

Tyvärr har Dropbox inte bara gjort små misstag under sin bana från helt ny aktör till nära marknadsledare – företaget har så kraftiga brister att jag inte kan se något annat än deras fall om inte något speciellt händer inom en snart framtid.

Jag har under flera år sett Dropbox som min primära molnlagring och har idag tusentals filer lagrade. Gratisutrymmet som erbjuds när man skapar kontot är låga 2 GB men jag har lyckats skrapa ihop totalt 29 GB helt gratis.

Hög kostnad med Dropbox

Måste jag någon gång köpa till ytterligare utrymme tar det dock tvärstopp. Dropbox har betydligt högre priser än Google och Microsoft vilket gör det omöjligt för mig att säkra framtiden med mer plats.

Dropbox tar hela 9,99 euro varje månad för ett Pro-konto som visserligen ger 1 TB utrymme och fler möjligheter vid delning av filer men som faller till korta jämfört med konkurrenterna hur som.

Microsoft tar 16 kronor, 32 kronor eller 65 kronor varje månad för 100 GB, 200 GB eller 1 TB – och då ingår Office 365 i det sista alternativet – komplett med Word, Excel och Powerpoint.

Google tar 14 kronor eller 85 kronor för 100 GB respektive 1 TB och då ingår alla molnfunktioner som Gmail, Kalender, Drive, Dokument, Kalkylark och Presentationer.

Klassledande synkronisering

Dropbox menar att man har klassledande synkronisering av filer och jag kan inte säga emot. Vad jag däremot kan göra är att ge ett påstående om att Google Drive visat minst lika goda egenskaper i den frågan vid mitt användande.

Nyligen lade Dropbox till en funktion för att kunna skapa arbetsgrupper (teams) för tätare samarbete, oavsett om man är ett större företag eller ett mindre. Det ska göra det enklare att arbeta med samma filer där man bara har åtkomst till precis det som är nödvändigt.

Dropbox har cirka 400 miljoner användare och 60 procent av dessa använder molntjänsten till arbetsrelaterade saker. Om inte den siffran ska minska framöver är det viktigt för Dropbox att hålla hakan ovanför vattenytan och företaget gör det genom att tillföra nytt och fräscht innehåll, något jag tycker man inte lyckats helt med.

dropbox-pro-logo

Stora problem att lösa

Drew Houston är den ledande profilen inom Dropbox just nu och enligt honom är alla företaget problem av det större slaget.

“We go after them because they’re big and important. If they’re easy to solve, someone would have done it already.”

Det finns inget intresse för Dropbox att ge sig in på den kortsiktiga marknaden utan här ligger allt fokus på det längre sikt. Alla som vill ha snabba svängningar med mängder av små nyheter i rask takt kan titta vidare – det är inte vad man får här.

Jag tror att Dropbox får det mycket svårt i framtiden men om tjänsten levererar tillräckligt bra nyheter finns en chans till överlevnad. Nu kanske jag låter överdrivet negativ om Dropbox och ja, det kanske är så. Men jag har svårt att se hur tjänsten kan hålla sig flytande i längden.

Vad tror ni?