Blizzard har meddelat att Diablo IV redan idag har stöd för DirectStorage. En teknik i Windows 11 som gör att data inte behöver skickas via processorn för att nå grafikkortet.
Fördelarna med DirectStorage är att supersnabba lagringsenheter som ansluts med NVMe kan nyttjas mycket effektivare i datorn. Data skickas kvickare till grafikkortet vilket ger snabbare laddningstider.
Problemet? Även om DirectStorage officiellt stöds av Diablo IV redan idag, eller mer specifikt har rätt kod inuti spelet, så är det inte aktiverat. Och teamet bakom spelet aktiverar koden först någon gång i framtiden.
Därför har Blizzard inte aktiverat DirectStorage
Att Blizzard har koden i spelet, men inte aktiverar den pekar på två saker.
Antingen vill inte spelstudion släppa alla förbättringar direkt, utan håller dörren öppen för att locka tillbaka spelare i framtiden om spelet lyckas behålla dem till den grad som önskas.
MS DirectStorage är för närvarande inte aktiverat, men vi planerar att aktivera det i framtiden.
Blizzard
Alternativet är att koden inte är tillräckligt bra. Det kan vara så att teamet behöver optimera implementationen ytterligare så att den fungerar så bra som möjligt.
Det är troligast att den senare är vad som gäller. Diablo IV är knappast tillräckligt optimerat idag och Blizzard behöver släppa flera uppdateringar för att lösa många av prestandaproblemen som finns.
Diablo IV har prestandaproblem
Det rapporterar från flera håll att Diablo IV är ryckigt och hackigt så till den milda grad att spelupplevelsen påverkas negativt.
DirectStorage är inte lösningen som eliminerar det här specifika problemet. Men det är ett steg på vägen och garanterat en uppskattad förbättring för de spelare som har NVMe-baserad lagring i datorn. Och för Microsoft. Visste du att DirectStorage bara används aktivt i ett enda spel idag? Forsaken.
Hur många som spelar Forsaken? I princip ingen.
Lämna ett svar
Visa kommentarer