Diablo 4 har stöd för Nvidia DLSS 3

Diablo IV

Om du har ett nya generationens grafikkort från Nvidia så har det stöd för DLSS 3 – och om du vill spela Diablo 4 när det släpps den 6 juni så kan du glädjas åt att det stöder den senaste DLSS-tekniken. Här är vad det betyder för din spelupplevelse.

Det här är DLSS 3

DLSS 3 är senaste generationens uppskalningsteknik från Nvidia. Vad DLSS gör är att rendera grafiken i en lägre upplösning än vad din skärm klarar och sedan skala upp bilden.

Det hela sker helt automatiskt och upplösningen ändras dynamiskt så att du alltid har den bildvisningsfrekvens som du väljer, exempelvis 60 fps eller 120 fps.

Fördelen med DLSS är att du får nästan full grafisk kvalitet samtidigt som datorn kan visa en jämn och behaglig bildvisningsfrekvens.

Lästips: Finns Diablo IV på Xbox Game Pass? Här är svaret

Fördelen med DLSS till Diablo 4

Det här blir lite av en upprepning av kapitlet ovan, men poängen kvarstår. DLSS är ett bra sätt för dig med en dator som inte är av det dyrare, kraftfullare slaget att få en trevlig spelupplevelse.

Din bildvisningsfrekvens är alltid hög, den grafiska kvaliteten nära originalnivå (men den kan variera stort beroende på spel, dator och situation) och du får en generellt härligare tid framför datorn.

Det gäller även Diablo-spelen om du ligger precis

Skillnaden mellan DLSS 3 och att inte använda DLSS i Cyberpunk 2077.

Det är INTE nödvändigt med DLSS 3 till Diablo 4 (för de flesta)

Vi vet sen tidigare att Diablo 4 inte är ett speciellt betungande spel för din dator.

Datorkraven för Diablo 4 är relativt snälla och från start ingår inte ens raytracing, även kallad strålspårning på svenska.

Därför kommer DLSS-tekniken inte att ha lika stor nytta som med grafiskt tunga spel. Exempelvis Cyberpunk 2077 som var nära ospelbart på högre upplösningar med raytracing om inte DLSS var påslaget.

Åtminstone inte för dig med en kraftfull dator.

Och om du har en dator som stöder DLSS 3 så betyder det ett Nvidia RTX 40-kort eller nyare – vilket betyder riktigt bra prestanda och därmed kommer spelet flyta på oavsett.

Grattis!

Diablo 4 stöder Nvidia Reflex

Nvidia Reflex är en teknik som minskar fördröjningen, den så kallade latencyn, vid renderingen av grafik.

Det är extremt viktigt i snabba FPS-spel som Fortnite och Valorant där varje mikrosekund spelar roll när man spelar på den högsta nivån.

Däremot är det inte fullt lika viktigt i spel som Diablo 4 eftersom det inte finns samma höga krav på supersnabb rendering.

Om du aktiverar Nvidia Reflex så kan du uppleva att spelet reagerar snabbare på dina interaktioner, men räkna inte med någon större skillnad mot när funktionen är avslagen.

Tidigare uppgifter om Diablo 4 och DLSS 3

Blizzard har tidigare sagt att DLSS 3 inte skulle inkluderas från start. Istället var planen att göra som med raytracing och inkludera tekniken med en framtida uppdatering efter att spelet släppts den 6 juni.

Med det sagt så finns DLSS 3 inte att använda under beta-testet av spelet den 17 mars. Istället är det ”bara” DLSS 2 som gäller.

För att kunna använda DLSS 3 till det kommande spelet så krävs att spelet har släppts och att Nvidia har släppt sina senaste drivrutiner som öppnar för DLSS 3 till Diablo 4. Tänk på att det bara är RTX 40-serien som stöder den senaste generationens DLSS-teknik.

FAQ

Kan Diablo 4 använda DLSS 3?

Ja, med ett RTX 40-kort eller senare och drivrutiner från Nvidia så kan du aktivera DLSS 3 i Diablo 4.

Kan Diablo 4 använda Nvidia Reflex?

Ja, med ett Nvidia Geforce RTX 900 eller senare så kan du aktivera Nvidia Reflex i spelet.

Har beta-versionen av Diablo 4 stöd för DLSS 3?

Nej, beta-versionen som testas den 17 mars har endast stöd för DLSS 2. Stödet för DLSS 3 kommer efter lanseringen av spelet.

När släpps Diablo 4?

Spelet släpps officiellt den 6 juni 2023.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.