Annons

Cyberpunk 2077: Steam visar att 79% av spelarna har lämnat

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077
Annons

Cyberpunk 2077 tappar stort i antal samtidiga spelare. Från att ha slagit Steam-rekord i början på december så lyckades spelet knappt notera 225 000 spelare en månad senare.

Totalt har Cyberpunk 2077 minskat i antal spelare med 79 procent på den populära spelplattformen. När spelet släpptes var intresset så stort att den tidigare rekordhållaren Fallout 4 petades ner från första platsen.

Lästips: Inget stöd för multiplayerspel i Cyberpunk 2077

Annons

Sedan gick det snabbt nedåt. Från strax över miljonen samtidiga spelare till strax under en kvarts miljon på 30 dagar.

Det kanske låter mycket, men enligt Steams statistik är det en normal minskning för de flesta spelen. Det finns ett undantag för MMORPG och liknande som tenderar att hålla fast sina spelare längre.

Cyberpunk 2077 tappar tre gånger snabbare än The Witcher 3

Enligt Steam så har Cyberpunk 2077 tappat sin spelarbas hela tre gånger snabbare än The Witcher 3: Wild Hunt. Ett spel som CD Projekt Red släppte våren 2015 och som behövde tre månader för att tappa lika mycket som Cyberpunk 2077 gjort.

Det ska sägas att allt ovan bara gäller för spelplattformen Steam. Vi vet inte hur bra eller dåligt spelet går på andra plattformar; exempelvis Google Stadia, GOG och Epic Games Store.

Annons

Det är också sannolikt att Cyberpunk 2077 får ett lyft när den första, utlovade expansionen släpps under 2021.

CD Projekt Red har också lovat flera uppdateringar med buggfixar och optimeringar som ska minska kritiken som Cyberpunk 2077 har fått. Redan idag finns minst tre uppdateringar släppta; 1.0.4, 1.0.5 och 1.0.6.

I januari och februari kommer två stora optimeringsuppdateringar som ska göra Cyberpunk 2077 bättre på Xbox Series X och Playstation 5.

The Witcher 3 har stadigt högt antal spelare

Om det är tillräckligt för att lyfta spelet till samma nivåer som vid lanseringen återstår att se. Sannolikt har Cyberpunk 2077 drabbats för hårt av den negativa kritiken och bränt många spelare som inte vill återbesöka Night City igen.

The Witcher 3: Wild Hunt hade också sin beskärda del av problem vid lanseringen och det tog många uppdateringar innan spelarna var nöjda. När Netflix släppte The Witcher-serien ökade populariteten för Wild Hunt rejält och vi har inte sett samma snabba spelartapp som tidigare efter seriens slut.

Är det kanske en föraning om vad som väntar Cyberpunk 2077 efter första expansionen och januari/februari-uppdateringarna?