Sony A6000

Oavsett om du har en gammal Sony NEX-6 eller nyare A6300/A6500 så är det viktigt att du använder rätt optik på kameran. Det finns objektiv som kostar tiotusentals kronor och som presterar extremt bra – här fokuserar vi dock på de billigare budgetmodellerna.

Uppdaterad: Artikeln är uppdaterad med objektivet Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary.

  • Ett utmärkt instegsobjektiv för alla fotografer är Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary
  • Billiga objektiv kan leverera stort, men du får ofta vad du betalar för
  • Många av Sonys gamla objektiv halkar långt efter Sigmas nyare alternativ

Det går att skaffa riktigt bra objektiv som kostar från några tusenlappar och uppåt. Utan att behöva kompromissa alltför mycket. Sigma visar vägen med sin Art-serie som fått fantastiska utmärkelser, inte bara till Sony E utan även Nikon- och Canon-kameror. Sony halkar lite efter i optisk kvalitet men erbjuder istället bättre funktionalitet.

Om du inte har skaffat en kamera än vill vi rekommendera att du undviker det så kallade kit-objektivet som ofta medföljer. Ofta har det en brännvidd kring 18-55 millimeter med liten bländare på f/3.5-5.6 – och presterar som en kråka. Skaffa istället en kamera utan objektiv och köp till något av de nedanstående istället. Det tjänar du på i längden.

 

Sigma 19mm f/2.8 Sony E

Sigma 19mm f/2.8 DN Art

Vidvinkel till budgetpris. Men du får mer för pengarna än vad prislappen skvallrar om.

Brännvidd: 19 millimeter | Ljusstyrka: f/2.8 | Närgräns: 20 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 46 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 60.8 x 45.7 millimeter | Vikt: 160 gram

Storsäljare som är otroligt prisvärd och hyllad för sina egenskaper. Speciellt jämfört med dyrare Sony 16mm f/2.8 då den optiken inte presterar i närheten av vad Sigmas klarar. Sigma 19mm f/2.8 DN Art är skarp redan vid största bländaren och även om den är både större och tyngre så är det absolut vara värt det. Komplettera med nedanstående objektiv för mer räckvidd och lika bra egenskaper.

Klicka här för att jämföra priser och se tillgänglighet för Sigma 19mm f/2.8 DN Art på Prisjakt.

 

Sigma 30mm f/2.8 Sony E

Sigma 30mm f/2.8 DN Art

Superbilligt och superskarpt. Men tänk på att bländaren begränsar i dåligt ljus.

Brännvidd: 30 millimeter | Ljusstyrka: f/2.8 | Närgräns: 30 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 46 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 60.8 x 41.7 millimeter | Vikt: 150 gram

Sigma 30mm f/2.8 DN Art är ett fenomenalt objektiv som absolut borde finnas i varje Sony E-ägares kameraväska. Det är inte lika ljusstarkt som de dyrare alternativen, men de optiska egenskaperna väger mer än väl upp för den punkten. Skarpt och fint, har bra färgåtergivning och väger nätta 150 gram. En vinnare tillsammans med lillebror Sigma 19mm f/2.8 DN Art.

Klicka här för att jämföra priser och se tillgänglighet för Sigma 30 mm f/2.8 DN Art på Prisjakt.

sigma-30-14-dc-dn-contemporary

Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary

Sigma utmanar stenhårt med superbilliga och lika superskarpa Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary. Det här objektivet är ett givet köp!

Brännvidd: 30 millimeter | Ljusstyrka: f/1.4 | Närgräns: 30 centimeter | Antal bländarlameller: 9 | Filterstorlek: 52 millimeter | Motljusskydd: Nej | Mått: 65 x 73 millimeter | Vikt: 265 gram

Utmärkt skärpa, hög ljusstyrka, fin bokeh och välbyggd konstruktion. Det finns mycket att älska med det här objektivet. Visst är Sony E 35mm f/1.8 OSS mindre, lättare och har inbyggd bildstabilisering; men det är också dyrare och är helt omkörd av Sigma gällande bildkvalitet. Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary är så bra att det nästan borde klassas som ett Sigma Art-objektiv istället och vi kan helhjärtat rekommendera det.

Klicka här för att jämföra priser och se tillgänglighet för Sigma 30/1,4 DC DN Contemporary på Prisjakt.

 

Sony 35mm f/1.8 Sony E

Sony E 35mm f/1.8 OSS

Standardobjektiv som borde vara alla nybörjares introduktionslins. Stabilisering och högt ljusinsläpp till låg kostnad.

Brännvidd: 35 millimeter | Ljusstyrka: f/1.8 | Närgräns: 30 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 49 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 63 x 45 millimeter | Vikt: 155 gram

Vill du ta steget upp från Sigma 30 f/2.8 DN Art hittar du utmärkta Sony E 35mm f/1.8 OSS. Snäppet dyrare men också ljusstarkare och med inbyggd bildstabilisering. Du kan dessutom uppdatera objektivet direkt via kameran. Optiskt mer än acceptabelt bra och kvaliteten på objektivchassit är utmärkt. Skärpan är bra redan med maximal bländare, dock är det först efter f/2.8 som den ordentligt skärpan och mikrokontrasten hittas.

Klicka här för att jämföra priser och se tillgänglighet för Sony E 35mm f/1.8 OSS på Prisjakt.

 

Sony 18-200 f/3.5-6.3 Sony E

Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS LE

Objektivet för stort zoomomfång (x11) och bildstabilisering. Dåligt ljusinsläpp men du når långt.

Brännvidd: 18-200 millimeter | Ljusstyrka: f/3.5-6.3 | Närgräns: 50 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 62 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 96.7 x 68 millimeter | Vikt: 460 gram

Behöver du ett stort zoomomfång finns Sony E 18-200mm f3.5-6.3 OSS LE. Är man villig att öppna plånboken får man rejält med brännvidd, men se till att det finns tillräckligt med ljus då den minsta bländaren är f/6.3. Här behövs tveklöst den inbyggda stabiliseringen. Totalt finns 11x zoom och beroende på vad man vill betala så finns tre olika varianter av det här objektivet med LE-modellen placerad prismässigt lägst.

Klicka här för att jämföra priser och se tillgänglighet för Sony E 18-200mm f3.5-6.3 OSS LE på Prisjakt.

 

Sony 50mm f/1.8 Sony E

Sony E 50mm f/1.8 OSS

Porträttobjektiv med inbyggd bildstabilisering och stort ljusinsläpp. Perfekt för att göra bakgrunder mjuka och krämiga.

Brännvidd: 50 millimeter | Ljusstyrka: f/1.8 | Närgräns: 39 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 49 millimeter | Motljusskydd: Ingår | Mått: 62 x 62 millimeter | Vikt: 202 gram

Ett prismässigt skapligt och välbyggt porträttobjektiv för Sony E. Stor maximal bländare släpper in mycket ljus och bakgrunder är enkla att sudda ut. Det finns skarpare objektiv men det här är ett nära ljudlöst alternativ som gör sig bra på vilken Sony E-kamera som helst. Har du fått tag på ett gammalt, begagnat? Kontrollera mjukvaran – den bör vara v0.2 eller nyare för att kunna använda fasdetekterande autofokus.

Klicka här för att jämföra priser och se tillgänglighet för Sony E 50mm f/1.8 OSS på Prisjakt.

 

Sony 16mm f/2.8 Sony E

Sony E 16mm f/2.8

Pannkaksoptik som gör din kamera superplatt. Inte optiskt det bästa objektivet men garanterat ett av de tunnare.

Brännvidd: 50 millimeter | Ljusstyrka: f/2.8 | Närgräns: 24 centimeter | Antal bländarlameller: 7 | Filterstorlek: 49 millimeter | Motljusskydd: – | Mått: 62 x 22.5 millimeter | Vikt: 67 gram

Vill du ha en så liten och smidig kameralösning som möjligt är pannkaksobjektivet Sony E 16mm f/2.8 ett bra val. Storleken gör att din kamera blir lättare att ta med sig, men till en kostnad. Skärpan är inte den bästa jämfört med exempelvis Sigma 19mm f/2.8 DN Art, men här är det tunn design och inte optisk perfektion som gäller.

Klicka här för att jämföra priser och se tillgänglighet för Sony E 16mm f2.8 på Prisjakt.

Tänk på detta innan du köper:

Om du vill gå upp några steg i pris får du också mer tillbaka i fråga om bildkvalitet och prestanda. Det är tveklöst värt varenda krona om du uppgraderar till ett objektiv i PZ- eller ZA-serierna (den övre prisklassen för PZ). Skärpan, färgåtergivningen och mikrokontrasten är betydligt bättre vilket betyder att dina bilder blir skarpare, färgstarkare och har mer 3D-liknande effekt.

Behöver du ett fast objektiv behöver du inte leta längre än till ett Sony E 24/1,8 ZA Sonnar T* som utmärker sig i klassen. Zoomobjektiv? Då är Sony E 16-70/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T* ett uppskattat alternativ. Ett monster till objektiv på nyare A6300 och A6500 för VLOG-användning eller gatufotografering. Men smakar det så kostar det. Var beredd på att lägga åtskilliga tusenlappar mer än vad listan överst erbjuder.

32 KOMMENTARER

  1. Jsag har hört mycket dåligt om E 16-50 kit o 20/2.8 pannkaka. däremot bättre kring tex 35mm/1.8 OSS. Kan Du verifiera

    • Det stämmer bra att de båda objektiven du nämner först har fått betydligt sämre kritik än utmärkta 35mm f/1.8. Ska man ha ett ruskigt bra NEX-objektiv så rekommenderar jag absolut 50mm f/1.8 som är ruskigt skarpt och ger bra bakgrundsoskärpa.

      • Vad gör man för att få en optik motsvarande 35 mm utan att behöva inhandla Zeiss 24 mm? Det är ju helt obegripligt för mig att enda alternativet är 20mm pannkaka 2.8 med en mindre bra kvalitet ! Sony verkar inte förstå problematiken fullt ut! Kanske blir Sigma 2.8 lösningen??

        • Sigma-optiken är riktigt skarp i mitten men tappar snabbt mot kanterna. Det är ett prisvärt alternativ till Zeiss-objektivet, frågan är bara vilka pengar man har att röra sig med.

          • Min kassa är snäv 2014-15 15000:- men det handlar om en mindre kamera för gatufoto som komplement till min Nikon D90 o dess olika objektiv.
            Hos Sony får jag en A6000 inkl kitoptik och en Sigma 19mm/2.8 första året o 2015 en 35mm/1.8 Oss för 5495:-
            Det är ingen idealisk kombination för gatufoto med en Sigma som inte är någon hit och en sonyoptik som väl inte heller platsar för gatufoto. Till det kommer en ljussvag kitzoom med svag prestation. Ser ju ut som en katastrof för 15000:-
            Går jag till Olympus OM E10 så är även den utrustad med en likvärdig kitzoom men sedan kommer en skillnad.Det finns mer vidvinklar i deras system som Olympus 17/1.8 dvs 35mm fullformat för 4490:- alternativt panasonic 20 mm/1.7 för 3990:-. Som med nöd o näppe går in i budgeten 2015 och en Olympus 25mm/1.8 för år 2015 för 3690:- eller för att spetsa till utrustningen en Leica Summilux 25/1.4 för 5490:-. Jag börjar ju mer o mer undra över om jag inte är på fel väg med Sony?

          • Om du väljer att gå med Olympus/Panasonic så har jag några utmärkta tänkbara val åt dig:

            – Olympus OM-D E-M5 (och inte E-M10): Här får du femaxlad bildstabilisering och vädertätning – något E-M10 inte har.
            – Panasonic 20mm f/1.7: Bättre bildkvalitet och billigare än Olympus 17 f/1.8, dock långsammare autofokus.
            – Olympus M.ZUIKO 12mm f/2.0 när pengarna finns. Grymt snabb optik och skarpt.
            – Skippa kitzoomen och spara pengarna.

          • Blir för dyrt o vidvinkligt för min smak med12/2.0 8990:-
            När kom OM E5? Är det en uppdaterad sensor? E10 verkar ha en modernare sensor? Ditt förslag låter bra med Panasonic 20/1.7 II ASPH för 3990:-
            Istället för 12/2.0 så finns 14/2.5 panncace !? Därmed är budgeten uppnådd på 15000

          • M.ZUIKO 12mm f/2.0 kostar från cirka 6 600 kr och är ett av de mer populära vidvinkelobjektiven för gatufotografering, inte minst då brännvidden i praktiken blir 24mm (motsvarande på 35mm-formatet).
            Det är en klart överlägset objektiv om man jämför med Panasonic 14mm f/2.5, men prislappen är också högre.

            Den stora frågan är givetvis vad som ska fotograferas när du säger gatufotografering.

            Olympus OMD E-M5 släpptes 2012 men är fortfarande mitt primära val framför E-M10. Skulle jag köpa något idag så är det en begagnad E-M5 eller E-M1 och inte E-M10.
            Har du funderat på en kompaktera kamera med fast optik så föreslår jag att du tittar på Fujifilm X100S. Det är en fenomenal kamera som jag använt mycket i stadsmiljö själv – ingen zoom eller bytbar optik, men bildkvaliten är i absolut toppklass.

          • Inspirerad av dig gick jag till fotobutik. Sony A6000 avverkades snabbt mht att enda tillgänglig optik Zeiss 24mm i 35 fullformat trissar upp kamerapriset till 15000. Objektivet kändes klumpigt, stort på kameran med lite plastig finish.
            Snabbt över till M4/3 där säljaren själv äger en Panasonic lumix GX7. Kameran kändes egonomiskt bra, bättre än OM 5. I övrigt upplevde jag kameran som lite anonym. Hans optikförslag landade kring Bästa : 12/2.0 Zuiko 7000:-/ 17/1.8 Macro Zuiko 4490:- / Leica summilux 25/1.4 5490:-
            Bra: 20/1.7 II ASP Panasonic 3990:-
            Objektiven gjorde ett smidigt intryck o kändes kvalitativt bra med fin finish. OM E5 upplevde jag lite gammal men har bra specifikationer med 5 adlig stabilisering, vädertätning vilket enbart gäller för huset. Vi sågade inte E10 mht att det blir ett smidigare hus, inbyggd blixt , uppdaterad processor och ett grepp som tillbehör samt ett billigare hus. Med 17/1.8 hamnar vi på 11000:-.

  2. Har du gjort jämförelser mellan tex Sony E objektiv, Fujis Fujinon och Zuiko/Panasonic? Om Du är en erfaren amatör som vill ta högkvalitativa Streetphotos bilder som tål rejäl uppförstoring för visning på bl.a utställningar, vilket kamerasystem ger bäst bildresultat..Fujis X, Sonys Nex eller Panasonic/Olympus mht kamerastorlek, objektivkvalitet, Kamerahus? Vilket system?

    • Allt handlar om vad man tycker om att hålla i handen och vilken budget som gäller. Alla tre har utmärkta alternativ i form av Sony NEX-6/NEX-7/A6000, Fujifilm X-T1/X-E1/X-E2 och Olympus E-M5/E-M1/Panasonic GX7.

      Oavsett vilken man väljer så kommer man att få utmärkta resultat

      Vad som är värt att tänka på är att Sony och Fujifilm inte har den tunga arsenal med prisade objektiv som Olympus och Panasonic kan erbjuda. Ta ut en Olympus E-M1 med ett M.ZUIKO 12mm f/2.0 och man kommer hem med riktigt fina bilder. Prislappen läggs därefter, men det är värt varenda krona tycker jag.

      Om jag skulle välja idag så är det kameran och objektivet som gäller för bästa gatufotograferingen (i skrivande stund).

      • Men Olympus E-M1 är rejält dyr o ingen mindre kamera Hade Du sagt E10 så hade jag hållit med

  3. Ok men jag har räknat lite på Sony A 6000 inkl kit optik samt optik motsvarande 35 och 50 mm o jämfört med OM E10 med motsvarande kit o optik och får fram liknande kostnad. Jag antar att systemen har var sina för o nackdelar men jag noterar att Zuiko/panasonik har bättre optik i samma prisklass som Sony.

  4. Vi når en punkt för ett beslut. Några avgörande reflexioner. A6000 med APC är en fördel pga större sensor men systemet saknar bättre optik förutom Zeiss 24 mm. Med enbart denna kombinationen uppnås kvalité och budget 14/15. Går att kombinera med Sigma 19mm. Optiken en aning stor.
    Olympus OM är ett bra system men med en betydligt mindre sensor och därmed nackdel. Optiken ger större urval och har bättre panncakes.
    Att välja ett system är ett större beslut än själva kamera/optikval. Systemet följer dig under lång tid och måste kännas komfortabelt. Om man redan äger APC systemet med Nikon o olika objektiv är det frestande o stanna inom APC sfären med möjlighet att byta objektiv. Fördel Sony.

  5. Mycket handlar ju om tekniska data,ergonomi, pris, storlek/vikt, objektivurval o kvalitet samt känsla nu när jag fokuserar på 4/3 systemet. Lumix G7 har en tyst elektronisk slutare med kort slutartid på 1/8000. Är inte vädertätad och har 2 axlig stabilisering i huset. Men Panasonics optik har inbyggd bildstabilisering. Sökaren i Lumix är tekniskt överlägsen? Filmfunktionen är mer utvecklad. OM E10 liknar tekniskt lumix. Ingen av dessa är vädertätade, har liknande bildstabilisering, inbyggd blixt men OM E10 kommer till ett lägre pris där pengarna kan leverera bättre optik inom budgetramen. Återigen, jag är en amatör, klarat mig på kamera utan vädertätning, är sällan ute i regn o rusk. Däremot har den inbyggda hjälpblixten varit till hjälp hos min D90 så den uppskattar jag. Jag föredrar en mindre kamera som vid behov går ner i ytterrocken med en fin pannkaka när jag är ute o vandrar. Jag är lite nojig kring kameror som har några år på nacken eftersom teknikutvecklingen är blixtsnabb. Jag är lite mer tilltalad av Olympus än Lumix utseendemässigt men prestandamässig verkar Lumix något bättre.

  6. Du tog upp frågan om jag tittat på Fujis X100s. Jag har haft X100 i bakhuvudet i flera år och imponerats av kvalitén . En del jämför den med Leican. Att jag inte har köpt den beror på att jag blir låst av brännvidden. Där har vi huvudorsaken! Det måste vara ett fint komplement för alla yrkesfotografer som tröttnar då o då att bära runt tunga DSLR.

  7. Ursäkta mig jag är så novis på detta område. Jag äger en nex men vill utöka med ett nytt objektiv. De du nämner från sigma , behövs det någon adapter eller är det bara att koppla på…?

  8. Tittat på Fuji EX1/2. Fina kameror. Prismässigt lika (+2000) M4/3 inkl optik för EX2. EX1 säljs med topprime för 6995:-. Din reaktion?

  9. Pratade idag med en Olympusentusiast som just köpt en E-M1. På min fråga vilket system, MFT eller Sonys E så säger han att vid uppförstoring i dubbel A4 så ser man dom fina skillnaderna till E systemets fördel. det är ändå en MFT entusiast! Ganska motsägelsefullt! Större sensor borde rent fysiskt ge överlägset resultat vid tex crop.

  10. Var idag hos Scandinavianphoto o kollade Sony A 6000 och Olympus OM E10 och kunde bara konstatera att sonyn kändes bättre ergonomiskt och dess AF helt grym! Olympusen kändes tung i jämförelse och mer lik en traditionell kamera. Sonyn betydligt lättare. Optiken kändes kvalitativt bra men en del prime optik relativt dyr. Sonyn har optik i lägre prisklass men några OSS objektiv är klart godkända likaså sigmas! Prisbilden blir till Sonyns fördel, APC sensorn mycket bra, Af o extern mic för video fördelar. Som resekamera och som komplement är Sonyn överlägsen och med sin kontrast o fasföljande autofokus blir det lätt att via adapter använda tex mina Lätta nikonobjektiv. Om du står fast vid din recention om olika objektiv så verkar sonya6000 vara en prisvärt lyckat val.

    • Sony A6000 ÄR en förträfflig kamera. Oavsett vad du köper så kommer du garanterat att bli nöjd. Objektiven är bra, de från Sigma extra prisvärda. Slå till, köp ett extra batteri, skärmskydd och ett så kallat half-case till kameran så har du en förträfflig maskin för åren som kommer.

      • Tack! Hur viktig är OSS på 19mm? På 35mm? På 60mm är väl OSS givet med Sonys 1.8 som given optik trots att Sigman får bättre omdömen!? Det sipprar rykten om att Kommande a7000 får bildstabilisering i huset liksom A7 modellerna redan har. Jag antar att en uppdatering av A6000 som nu är drygt ett år gammal får liknande uppdatering samt 4k video. Sony är förtegna!

        • Bildstabilisering är inte det viktigaste på objektiv under 50mm. Över det, eller med bländare f/4 eller mer, absolut välkommet!

  11. Hej ! ca 70-300 + macro ca 100 till Sony a6000 finns det med bibehållen autofokus och bildstabilisering? OM vilken adapter? Mvh Bo

    • Hej Bo,

      Vad jag vet så är det dessvärre inte möjligt. Sony A6000 är en fantastisk kamera för sitt pris men utbudet med objektiv är begränsande. Tyvärr finns varken 70-300mm eller 100mm macro att tillgå med autofokus. Däremot finns mekaniska adaptrar för Sony A till E utan elektriska kontakter för några hundralappar som ger manuell fokus (vilket man helst bör använda med macro-objektiv enligt mina egna observationer).

  12. ang. Sony 16mm f2.8 (SEL16F28). Fokusringen fungerar inte på min a5100, dvs inte ens i manuelt läge. Hur löser man det och vilka lägen borde man kunna finlira manuelt? Även i “P”?

Berätta något spännande här