YouTube och Facebook tappar miljarder på Apples spårningsskydd
När Apple introducerade sitt spårningsskydd (App Tracking Transparency framework) på iOS och iPadOS varnade bland annat Facebook för en stor, ekonomisk påverkan för annonsörer.
Spårningsskyddet är ett sätt för Apple att värna om användarnas integritet och gör det möjligt att begränsa hur appar spårar användarnas förhavanden på exempelvis en iPhone.
Läs mer: Adele slår rekord på Apple Music med albumet 30 – mest förladdade någonsin
Enligt en undersökning från Financial Times (betalvägg) så har några av de största teknikaktörerna på marknaden tappat extrema summor efter att spårningsskyddet introducerades.
Tillsammans har Meta (Facebook), Snapchat, Twitter och YouTube förlorat ungefär 85 miljarder dollar.
I ett försök att förmå användarna att godkänna spårningen har bland annat Meta varnat för riskerna med spårningsskyddet. Men användarna verkar inte vilja låta Meta ta del av deras data hur enkelt som helst.
Det påverkar hur mycket riktad reklam som annonsörer kan köpa och sälja på plattformen Facebook (ja, tjänsten heter fortfarande Facebook). Och påverkan har varit minst sagt hög.
Läs mer: Apple Music till Playstation 5 – nu släppt!
Inte bara ekonomiskt sett ur annonsörernas perspektiv, men Facebook (tjänsten) tvingas att bygga om delar av sin infrastruktur för att kunna hantera spårningsskyddet på bästa sätt.
Det skriver webbsajten The Verge som även säger att ombyggnationen på Facebook kan ta uppåt året att färdigställa.
Det är oklart om de förlorade pengarna betyder att teknikjättarna tänker hitta nya sätt att få in pengar från användarna. Det vore inte omöjligt att priser kommer att höjas för att täcka de intäktsbortfall som Apple tvingat på aktörerna med spårningsskyddet.
Lämna ett svar
Visa kommentarer