Både användare och utvecklare är förbannade på Apple just nu. Anledningen är att App Store har börjat att visa mycket mer reklam än tidigare – bland annat casino-annonser som verkligen inte är uppskattade. Bara faktumet att de visar annonser för casino, vilket är den minst omtyckta innehållstypen för många, är illa. Men det blir värre.
Apple visar nämligen casino-annonser bredvid appar som ska hjälpa människor som återhämtar sig från spelmissbruk. Ett slag under bältet på alla nivåer kan tyckas. Som om inte det vore nog så visas annonserna även i kategorin för utbildningsappar för barn.
Annonsörer kan själva välja vart annonser ska visas
Apple ger annonsörer stort utrymme att själva välja vart reklamen ska visas.
Webbsajten Arment säger att annonsörer kan välja mellan att bara visa reklamen vid relevanta appar i App Store och att visa både vid relevanta OCH orelevanta så kallade listningar i butiken.
Och enda möjligheten för annonsörer att begränsa vem som faktiskt får kolla på reklamen är enkla filtreringar på marknader, kön och ålder.
Utökade annonsplatser i App Store
En stor del av problematiken är att Apple har utökat antalet platser där där annonsmärkt material visas.
Tidigare syntes reklamen bara i söken, men nu finns den även i sektioner som Idag-tabben. Målet är så klart att dra in mer pengar till bolaget (vad annars?), men officiellt mot utvecklarna så marknadsförs annonsvisningen som en möjlighet att ”driva synlighet för din app vid fler tillfällen i App Store”.
Och det kommer sannolikt inte att stanna med fler reklamplatser i App Store.
Enligt Bloombergs Mark Gurman så planerar Apple att börja visa samma annonser i apparna Podcasts, Maps och Books i framtiden. Om inte Apple inför vettig kontroll och styrning av reklamen som visas så kan du kanske snart kolla på casino-reklam samtidigt som du försöker hitta rätt väg när du kör bil.
Via The Verge
Lämna ett svar
Visa kommentarer