Apple Music har passerat 20 miljoner prenumerationer — en bedrift som tog 18 månader och som kan jämföras med Spotify som lyckades med samma på sju år.
Prenumeranterna har dock varit dyrköpta då Apple Music fick en tuff start på marknaden. Vid starten 2015 var intresset superhögt och musiktjänsten fick snabbt 6,5 miljoner prenumeranter på fyra månader. Snabbspolning fram till februari året därpå och siffran var 11 miljoner, vilket betyder cirka en miljon nya prenumeranter i månaden.
Apples chef för internettjänster, Eddy Cue, sade i samband med presentationen av milstolpen att det har varit ett galet år. Att Apple är exalterade över att de kan ta artisters passion och driva dem hela vägen till nummer 1. Och visst är det tydligt att Apple satsat stort med Music, frågan är nu hur länge Spotify kan hålla undan för konkurrenten.
Spotify hade 40 miljoner användare tidigare i september och nästa år väntas musiktjänsten passera 50 miljoner användare. Vi vet att Spotify fick 12 miljoner nya användare förra året, Apple Music bara 10 miljoner prenumeranter. Den stora skillnaden är att alla är betalande på Apples sida men inte Spotifys.
Och det är en viktig skillnad som betyder att Apple får in betydligt mer pengar trots att de fick två miljoner färre användare. Spotify har kämpat med ekonomin i många år nu, något som Apple inte gjort på många, många år. Det är just pengarna som kan bli det stora fallet för Spotify om inte investerarna låter musiktjänsten leva.
Apple Music har stort utrymme för att växa i framtiden
Apple ser dessutom positivt på framtiden med stort utrymme för att växa ytterligare:
— Vi kan inte glömma att vi fortfarande har väldigt få prenumeranter. Det finns miljarder människor som lyssnar på musik och vi har inte ens nått 100 miljoner prenumeranter. Det finns mycket utrymme för att växa, sade Eddie Cue till webbsajten Apple Insider.
Växa är också något Apple Music kommer att göra. Trots några mindre duster med musikbolag som Universal Music Group så har Apple stort stöd inom industrin. Det visar sig inte minst i alla uttalanden från Taylor Swift som anklagar gratis-tjänster som Spotify för att inte dra in tillräckligt med pengar, samtidigt som hon hyllar Apple Music.
Detsamma gäller för artister som Drake och Kate Perry vilka båda gillar Apple Music för samma anledning. Detsamma kan nog inte sägas för artisterna som gått ut och hyllat superdyra musiktjänsten Tidal som floppat stenhårt. En musiktjänst som skulle vara för artisterna men som slog tillbaka med rejäl förlust.
Vi kan nästan räkna med att Tidal kommer att falla hårt, men Spotify och Apple Music har bitit sig betydligt hårdare fast på marknaden. Om musikbolagen uppskattar deras närvaro kommer de att frodas i många år till. Vilken är din favorit?
Lämna ett svar
Visa kommentarer