Anställda på Snapchat har använt interna verktyg för att läsa data från användare. Verktyget heter SnapLion och används för att komma åt sparade snaps, telefonnummer och mycket mer.
- Använder interna verktyg för att se data om användarna
- Missbrukats vid upprepade tillfällen
- Talesperson på Snapchat säger att företaget ser allvarligt på uppgifterna
- Begränsad intern loggning om vem som använder verktygen och till vad
- Lästips: Google vet allt om vad du handlar över internet – om du använder Gmail
Snapchat sparar stora mängder privat information om sina användare. Data som normalt inte ska vara åtkomlig för anställda på företaget, men om går att hämta med interna verktyg i speciella fall.
Det handlar om tillfällen när exempelvis polisiära myndigheter begär ut data om specifika personer, och som kräver manuell granskning före utlämning till myndigheter.
Ett verktyg som används för detta på Snapchat heter SnapLion.
Med SnapLion kan Snapchat-anställda se information som e-postadresser, telefonnummer, platsinformation och sparade snaps. Och det är normalt bara företagets ”Spam and Abuse”-team som får använda SnapLion.
Enligt tidigare anställda är dock verkligheten något helt annat.
Betydligt många fler har åtkomst via SnapLion; bland annat avdelningen ”Customer Ops” och säkerhetsanställda. Åtminstone enligt en anställd som webbsajten Motherboard har pratat med.
Och dessa ska vid upprepade tillfällen ha missbrukat verktyget för att se data om personer som använder Snapchat.
Enligt en talesperson på Snapchat ser företaget mycket allvarligt på uppgifterna om att deras interna verktyg missbrukas. Om företaget kommer på någon att missbruka SnapLion kan det innebära omedelbara åtgärder, som att personen får lämna Snapchat.
One of the former employees said that data access abuse occurred ”a few times” at Snap. That source and another former employee specified the abuse was carried out by multiple individuals. A Snapchat email obtained by Motherboard also shows employees broadly discussing the issue of insider threats and access to data, and how they need to be combatted.
Källa: Motherboard
För att hitta de som missbrukar de interna verktygen finns speciella loggar som visar vem som har använt dem och till vad. Något som anställda menar inte fanns för bara några år sedan, och som även idag kanske inte fungerar hundraprocentigt.
Företag som Facebook, Twitter, Google och Snapchat arbetar hårt med att övertyga oss om hur bra de är på att säkra vår information. Vår personliga data. Men nyheter som den här – och de nära veckovisa läckorna från Facebook – talar tydligt emot företagen.
Det går i princip inte att skydda sig om man väljer att investera sin tid och data i sociala nätverk.
Du kan begränsa vad du lägger upp på exempelvis Snapchat och hålla användandet till ett minimum. Men det finns alltid risker så fort du registrerat ett konto. Frågan är – är det värt det i slutändan?
Lämna ett svar
Visa kommentarer