Android Pay kommer inte till Huawei Watch

Huawei Watch Black

Huawei Watch kommer inte att få stöd för Android Pay. Det meddelar Huawei som även säger anledningen — modellen har nämligen inte inbyggt stöd för NFC vilket är ett grundkrav för att betalningstekniken ska fungera.

Tidigare uppgifter pekade på att det faktiskt fanns en NFC-krets inbyggd och att den bara behövde aktiveras. Uppgifter som Huawei grusade helt genom ett officiellt uttalande om saken där de bekräftade avsaknaden.

Intressant nog ska det ha varit Huawei själva som initialt bekräftade NFC-kretsen, då till webbsajten Ausdroid, men att de efteråt istället nekade. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning när samma företag säger två olika saker.

Och det här är inte första gången representanter säger saker som inte stämmer. Tidigare har flera som frågat supporten på Huawei när Android Wear 2.0 släpps till Watch-klockan fått svaret att den är på gång — vilket uppenbarligen inte varit så. Och det var flera veckor sedan.

Så när Android Pay kommer till Android Wear 2.0 finns Huawei Watch inte med på listan över smartklockor som får stöd. Därmot gör nyare Huawei Watch 2.0 det, vilket inte är till någon glädje för befintliga Watch-ägare.


Lästips: Huawei Watch är en utmärkt smartklocka — men var är Android Wear 2.0?


För oss i Sverige har Android Pay inget stöd överhuvudtaget så här betyder avsaknaden av NFC inte mycket ändå. Apple Pay har större chans att slå igenom i butikerna, även om Android har en större marknadsandel, både för mobiltelefoner och bland smarta tillbehör.

Vi hoppas så klart att Huawei släpper Android Wear 2.0 inom en mycket snar framtid, att det faktiskt finns NFC-stöd i klockan och att Android Pay kommer att fungera i framtiden. Men allt pekar på att det inte blir så, just nu åtminstone. Med fokus på Huawei Watch 2 verkar den äldre modellen ha glömts bort, eller bara helt ignorerats av tillverkaren.

Med det sagt så är Huawei inte ensamma om att tappa fokus på en produkt när nästa kommer. Om det nu faktiskt är så. Det som saknas är egentligen inte nytt och spännande, utan istället bra kommunikation med användarna. Och även det saknas. Om Huawei bara ger klara, raka svar med tydlig och korrekt information så hade vi inte haft ett problem med Huawei Watch. Tyvärr har vi inte fått det, kanske blir det bättre i framtiden.

Vad tror ni?

 

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.