AliExpress varnas av EU – nätbutiken lovar förbättringar

Enklare att rapportera falska produkter och bättre hantering av klagomål mot AliExpress.

aliexpress screenshot startpage 202506

EU varnar AliExpress med krav på en rad förbättringar som ska gagna nätbutikens kunder. Om butiken inte går med på kraven väntar potentiellt kännbara böter.

AliExpress är en butik som blivit tillräckligt stor för att gå under EU:s Digital Services Act, eller bara kort DSA. Det betyder att EU ställer högre krav på transparens och trygghet för alla konsumenter.

Efter en granskning av AliExpress har utredarna hittat en mängd brister som behöver lösas. Bland annat krävs att AliExpress blir bättre på att upptäcka och stoppa exempelvis förfalskade produkter eller piratkopior av kända varumärken, mediciner och liknande.

Det måste bli lättare för konsumenter att anmäla misstänkta produkter och hanteringen av detta behöver förbättras inom bolaget. Det ska även bli bättre för konsumenter som har klagomål på AliExpress med snabbare handläggning.

AliExpress måste även bli mer transparent kring reklamen som visas och hur produkter rekommenderas till användarna. Den som vill ska även kunna spåra försäljare som befinner sig på plattformen.

Och slutligen, bolaget måste tillgängliggöra statistik och andra former av data till forskare vill frågar om det.

AliExpress har både mottagit kraven från EU och sagt att de tänker följa dessa. Därmed har bolaget lovat förbättringar inom en tid, men exakt hur lång tid det tar innan vi konsumenter ser några skillnader återstår att se.

Här är kravlistan direkt från EU:s webbsajt i relation till…

  • Plattformens system för att övervaka och upptäcka olagliga produkter, såsom läkemedel, kosttillskott och material för vuxna, som även sprids via dolda länkar och affiliateprogram och som kan påverka användares hälsa och minderårigas välbefinnande.
  • Plattformens system för anmälan och åtgärder för att flagga olagliga produkter.
  • Det interna systemet för hantering av klagomål.
  • Transparensen i AliExpress annonserings- och rekommendationssystem, inklusive annonsarkivet och möjligheten att anpassa rekommendationerna.
  • Spårbarheten av handlare som använder AliExpress tjänster.
  • Tillgång till offentliga data för forskare.

Samtidigt rapporteras att EU-kommissionen väljer att inte bötfälla Apple och Meta för deras respektive brott mot det rådande regelverket för DMA.

Apple bötfälldes med 500 miljoner euro och Meta med 200 miljoner euro för att de inte följer reglerna kring Digital Markets Act. Båda fick 60 dagar på sig att fixa eventuella problem för att slippa ekonomiska påföljder, något som EU-kommissionen har beslutat att inte tvinga av bolaget just nu.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.