Adobe är i hetluften just nu. Amerikanska FTC meddelar att de undersöker om processen för att avbryta en prenumeration på någon av företagets produkter är för svår för användarna.
Om det visar sig att Adobe medvetet försvårar för användarna att avbryta en prenumeration riskerar bolaget stora böter. Det meddelade Adobe till SEC där bolaget säger att en bytande summa kan behöva betalas om de döms.
Bryter Adobe mot amerikanska konsumentlagar?
Mer specifikt vill FTC kontrollera om Adobe på något vis bryter mot ”Restore Online Shoppers’ Confidence Act”.
Reglerna säger att bolaget inte får ha onödigt långa processer för att avbryta prenumerationer. De säger också att förfrågningar om just avbryta prenumerationer inte får ha fördröjda svar från bolaget. Inte heller får bolaget krävs att prenumeranter ringer för att avbryta prenumerationer om den senare skapades online.
Adobe har ett rykte om sig att vara svårkontaktat när man vill avbryta en prenumeration. Hela processen ska vara så knepig att många ger upp försöken, åtminstone enligt webbsajten TechSpot som rapporterar om FTC-granskningen här.
Adobe svarar på granskningen
Adobe har bekräftat att det pågår en granskning och att de samarbetar med FTC.
Samtidigt försvarar bolaget sina processer och menar att de följer den lagstiftning som finns.
Det finns just nu ett förslag från FTC om att bolag måste ha en klicka-för-att-avbryta-knapp som gör det lika enkelt att stoppa en prenumeration som det är att starta en. Det är dock inget som har gått igenom i skrivande stund.
Nämnvärt är att FTC även har en liknande process mot Amazon sen tidigare. I juni stämde FTC storbolaget för användning av så kallade ”dark patterns” för att få fler att prenumerera på Prime.
Lämna ett svar
Visa kommentarer