För första gången i Carlsbergs 178-åriga historia står öl för mindre än hälften av försäljningen. Den danska bryggerijätten ser hur alkoholkonsumtionen minskar globalt och väljer nu att satsa brett på andra drycker som läsk, cider, energidrycker och alkoholfria alternativ.
Viktigt att veta
- Öl står nu för mindre än hälften av Carlsbergs försäljning.
- Läsk, cider och alkoholfria drycker växer kraftigt.
- Köpet av Britvic ökade läskandelen till omkring 30 procent.
- Vd Jacob Aarup-Andersen vill göra Carlsberg till ett bredare dryckesbolag.
- Ölmarknaden minskar globalt, särskilt i USA och Tyskland.
- Carlsberg fortsätter att producera öl, men fokuserar på tillväxt inom nya segment.
Vd Jacob Aarup-Andersen, som tog över 2023, vill förvandla Carlsberg till ett modernt dryckesbolag snarare än ett traditionellt bryggeri. Så här säger Jacob till Dagens Industri.
Jag vill inte sitta still och slåss på en marknad som minskar. Allt mitt fokus ligger på att växa inom nya kategorier där det finns en underliggande tillväxt
Öl tappar mark – läsk ökar snabbt
I dag står öl för 49 procent av Carlsbergs omsättning, vilket innebär att andra drycker nu tagit över som bolagets största kategori.
Försäljningen av läsk, cider och alkoholfria drycker ökar kraftigt – delvis tack vare köpet av Britvic för 53 miljarder kronor förra året.
Den affären nästan fördubblade andelen läsk i koncernens totala försäljning.
Trenden följer en global utveckling. I stora marknader som USA och Tyskland minskar ölkonsumtionen med upp till sju procent per år.
Människor väljer i allt högre grad alkoholfria och hälsosammare alternativ, något Carlsberg nu anpassar sig till.
Ny strategi – men ölen lever vidare
Carlsbergs strategi är att bredda portföljen med fler produktkategorier, från alkoholfria öl och färdigblandade cocktails till energibaserade drycker.
Aarup-Andersen betonar samtidigt att Carlsberg fortfarande är ett ölföretag i grunden, men att framtiden kräver förändring.
Den strukturella förändringen är tydlig. Men jag är övertygad om att också den svaga konjunkturen spelar in. De kraftiga prisökningarna på livsmedel har gjort att många drar ner på det som inte är nödvändigt – som öl, säger Jacob.





Lämna ett svar
Visa kommentarer