Dropbox har aviserat att man ska säga upp omkring 500 anställda, vilket motsvarar cirka 16 procent av företagets arbetsstyrka. Målsättningen är att stärka sin AI-avdelning samtidigt som det bättrar på bolagets ekonomi.
I ett meddelande till anställda meddelade Dropbox VD Drew Houston att uppsägningarna berodde på den ostadiga ekonomin, men tillade att företaget behövde en annan mix av kompetenser, särskilt inom AI och produktutveckling, för att växa vidare. För att genomföra denna omställning kommer Dropbox att sammanfoga kärn- och dokumentflödesverksamheterna och justera produktutvecklingsteamet.
Dropbox är fortfarande lönsamt
Houston poängterade att trots den tuffa ekonomiska situationen, var Dropbox fortfarande lönsamt och att uppsägningarna var en del av företagets naturliga mognadsprocess. Houston var emellertid fast besluten att se till att Dropbox var i frontlinjen för AI-eran och att maskininlärning gav företaget verktyg att omforma befintliga verksamheter och uppfinna nya.
Företaget har tidigare uttryckt intresse för att utforska AI, och Houston och medgrundaren Arash Ferdowsi skrev i ett brev från 2018 att ”maskininlärning” så småningom skulle göra det möjligt för Dropbox att bättre förstå och betjäna sina kunder. Filhostingtjänsten har också introducerat några AI-drivna funktioner genom åren, som den automatiska textigenkänningsfunktionen som lades till 2018.
De berörda anställda kommer att erbjudas en mängd förmåner, inklusive minst 16 veckors lön, upp till sex månaders sjukvård, förmågan att behålla företagsenheter för personligt bruk, karriärcoachning och stöd för att hitta nya jobb.
Det här är inte slutet för Dropbox
Dropbox har fortfarande en roll att spela på marknaden. Molnlagringstjänsten är långt ifrån billigast och absolut inte enklast, men det är inte där som Dropbox har sin styrka.
Där Google Drive och Apple iCloud Drive är billigare och tätt integrerade med Android respektive macOS/iOS så dominerar Dropbox med extremt stabil synkronisering som fungerar i alla lägen.
Dropbox är mer riktat mot företag och organisationer, snarare än privatpersoner.
Hur AI ska hjälpa molnlagringstjänsten att dominera marknaden återstår att se, men det är en spännande väg framåt för Dropbox och frågan är nu hur konkurrenterna planerar för sina motdrag.
Lämna ett svar
Visa kommentarer