Företag i dagens samhälle tvingas hela tiden bli alltmer digitaliserade, en digitalisering ser ut som den enda vägen framåt. Allt annat är en återvändsgränd. Företag som inte omfamnar digital förändring gräver sannolikt sin egen grav. En av hörnstenarna för ett digitalt företag är nätsäkerhet, och att hela tiden upprätthålla högsta säkerhet.
Vissa företag har endast digital närvaro, utan någon fysisk mötesplats mellan slutkonsument och företag. Medan andra har en blandning. De som har det allra svårast med den pågående digitaliseringen är de företag och industrier som helt saknar någon som helst digital process i värdekedjan, och som sedermera troligen hotas av en framtida digital konkurrent, som med största sannolikhet kommer att dyka upp. Såvida företaget inte själv har kunskap och initiativförmåga att lyckas med en digital omställning.
Det gäller för företag att omfamna digitala förändringar och gilla läget, snarare än att ställa sig på tvären. Ibland är förändringar svåra att acceptera, men är den enda vägen framåt, och inte fastna i gamla tankebanor och berätta för marknaden vad kunden “borde” tycka.
Digitalisering för med sig en hel del utmaningar för företag, inte minst få kunder att känna sig säkra i en för många helt okänd värld.
Digital säkerhet
Upprätthålla effektiv nätsäkerhet i en miljö som är i konstant förändring är en utmaning för alla digitala företag. Säkerhet på nätet är en extremt viktig faktor att skapa en trygg miljö för kunden, sant för att upprätthålla trovärdighet för företagets digitala existens. Det blir på många sätt en kapplöpning mellan nätbedragare och nätsäkerhet. Där nätsäkerhetsindustrin både agerar reaktivt, som respons till de säkerhetsluckor som ibland uppstår. Men även proaktivt, och försöker ständigt att ligga steget före brottsligheten och motverka brottslighet innan den inträffar.
På sätt och vis har vi skickliga nätbedragare att tacka för den fina nätsäkerhet som finns idag, men samtidigt dem att skylla på för att den överhuvudtaget behövs.
Digital säkerhet som konkurrensmedel
Företag som har 100% av sin verksamhet på nätet är givetvis väldigt känsliga för eventuella säkerhetsbrister, och måste kontinuerligt kunna påvisa högsta standard. Om konsumenten anar oråd, går den istället till konkurrenten. De måste hela påvisa att de har en uppdaterad säkerhet som garanterar konsumentens trygghet, annars kanske konsumenten är förlorad.
Om det uppstår en säkerhetsbrist med företag och konsument som offer, skadas ryktet väldigt snabbt. Ett rykte som kan ta en lång tid att reparera. Plötsligt finns företagets namn på löpsedlar i tidningar om nån pinsam säkerhetsbrist, och plötsligt blir “dålig säkerhet” synonymt med företagets varumärke, åtminstone för en tid framöver.
Säkerhet är ständigt i blickfånget
Företag som har hela sin verksamhet online är värt att hålla ögonen på eftersom de kontinuerligt befinner sig i farozonen för nätbedrägerier. E-handelsföretag kan inte enbart förlita sig på försäljning av sin produkt/tjänst, utan måste samtidigt kunna garantera kundens säkerhet. Trygghet online är idag en obligatorisk förmån för att skapa lojala kunder. Kan man inte det finns det alltid konkurrenter som kan garantera kundens trygghet.
Online casino-företag är även de väldigt säkerhetsorienterade. De har flera steg som alltid måste upprätthållas. Det börjar först med att styrka konsumentens identitet, som är en av hörnstenarna i deras existens. Samt erbjuda säkra transaktioner, och de senaste krypteringarna. Alla online casino-företag konkurrerar genom att erbjuda kunder olika bonusar och förmåner, som motiverar kunden att bli och förbli kund hos respektive företag. Företagen på online casino-marknaden är överväldigande många, för många för att kunden objektivt kan ha en överblick och enkelt bilda sig en uppfattning. Då finns lyckligtvis tjänster som, Kritik.com som erbjuder granskning och oberoende recensioner, vilket gör processen för konsumenten mer överskådlig. Där finns tydlig information om välkända namn som Storspelare och Unibet och många fler. I en industri med stenhård konkurrens är det livsviktigt för företag att alltid ha högsta standard av nätsäkerhet, annars försvinner kunden omedelbart.
Bankväsendet har de senaste åren varit en ganska utsatt sektor för diverse omskrivna säkerhetsbrister, samt en och annan penningtvättsskandal, där deras kunder flera gånger haft hjärtat i halsgropen. De har så många produkter och tjänster som hela tiden måste upprätthålla högsta standard av säkerhet, men som misslyckats med jämna mellanrum. Lyckligtvis för banksektorn så är aktörerna relativt få, och ingångsbarriären är så pass hög att det inte kryllar av konkurrenter. Däremot kommer det fler helt nätbaserade internetbanker, som på sikt säkert kan utmana det traditionella bankväsendet.
Lämna ett svar
Visa kommentarer