Idag är det viktigt att vara smart när man köper teknik. Det finns många olika tillverkare och leverantörer där ute idag och därför vill man inte köpa något som bara skapar massa problem i framtiden. Det är extra viktigt om enheten ska anslutas till internet, eftersom alla enheter som ansluter sig till internet är den perfekta punkten för hackare att nå känslig information. Varje hårdvara som man köper ska även integreras med en programvara.
Det spelar ingen roll om du driver en egen verksamhet, vill göra lite online shopping, spelar på online slots eller om du genomför dina bankärenden – ska du använda internet på en enhet vill du vara säker på att enheten har en programvara som skyddar dig mot eventuella hot och risker. Nätverksbrott är vanligare än vad man tror och händer både i hem och på arbetsplatsen. Det kan till exempel hända att en familj köper hem en internetansluten babymonitor med inbyggd kamera, där hackare lyckats koppla sig upp till hemmets trådlösa nätverk och spionerar på barnet. Det finns också fall där hackare kan göra intrång på kontoret där de får tillgång till databaser och framtidsplaner. Hackare tar kontroll över enheten via internet och orsakar problem eller hackar någons operativsystem.
Säkerhetsfrågor är viktigt
Ska du köpa en ny enhet som du ska ansluta till internet, behöver du först och främst tänka på säkerheten. Ska du lägga till fler enheter till nätverket, kommer detta öka risken för hot och ska du investera i elektronik, tänk då först och främst på hur skyddad den är. Enhetens innovation bör stå på andraplats. Detta kommer göra dig gladare i längden.
Går något fel när du använder enheten? Då är det viktigt att du noterar detta och berättar för leverantören, om och när, något strular. De flesta leverantörer har idag säkerhetsanvisningar och rapporter, som skickas vidare eller rapporteras när något inte fungerar med produkten. När något går snett, prata med din tillverkare eller leverantör och få råd gällande vad som kan göras, eller hur ni kan gå vidare.
Att ställa specifika frågor är också essentiellt. Eftersom vi är konsumenter, är det vi som behöver förlita oss på produktrecensioner och butiksförsäljare när det kommer till information om produkten. Men när vi väl köper tekniken, är det vi som kommer ansluta den till vårt nätverk och därför har vi som konsumenter rätt att ställa frågor. Det kan handla om till exempel programvarufel, hur lång tid tar det innan det blir löst? Vad är tidsramen för support? Hur ser leverantörens policy ut gällande problemlösningar och uppfyller alla processer verksamhetens standard och behov?
Håll koll på produkterna
Att ha koll på produkterna är alltid viktigt. Arbetar du som egenföretagare kan det ta tid att göra det helt själv och det kan kännas som en stor uppgift att tilldela en person i företaget som rutinmässigt kontrollerar så att allt som du använder och som du köpt, faktiskt rapporteras om några säkerhetsproblem dyker upp. Absolut bör dina leverantörer göra detta åt dig – men det finns också vissa kontrollpunkter som du bör ha i åtanke själv.
Det kan vara smart att kolla upp leverantören och se eventuella nyheter. Skulle du t.ex. anlita ett byggföretag, hade du ju kollat upp om de tidigare blivit stämda eller vise versa. Med lite detektivarbete kan du avslöja bra information om många teknikleverantörer. Ska du granska produkter från en leverantör, se till att du får svar på alla dina viktigaste frågor skriftligt. Kommer köpeavtalet redan med ett skriftligt avtal, se till så att leverantörens löften om service stå med i kontraktet.
Lämna ett svar
Visa kommentarer