Microsoft meddelade nyligen tillsammans med Mojang att det hett efterlängtade Super Duper Graphics Pack inte kommer att släppas. Nu kommer istället nyheten att Nvidia och Microsoft samarbetar för att ta raytracing-stöd till Minecraft.
- Fungerar med hela RTX 2060, 2070 och 2080 serien
- Enorm skillnad i grafikkvalitet med mycket naturtrogen ljussättning
- Oklart när stödet släpps till Minecraft
- Lästips: Super Duper Graphics Pack för Minecraft läggs ner – släpps inte
Vad är betyder raytracing-stödet för Minecraft?
Raytracing är en teknik för rendering av grafik med fotorealistiskt resultat. Eller snarare, så realistiskt som det bara går att göra beroende på vilken typ av grafik det gäller.
För Minecraft innebär det att grafikkortet i samverkan med spelet ger en mycket bättre ljussättning med naturtrogna ljusstrålar, reflektioner och genomskinliga material.
I stort får Minecraft en extrem omarbetning i utseendet som i princip kan motsvara vad Super Duper Graphics Pack skulle göra. Skillnaden här är att du behöver ett nyare Nvidia-grafikkort för liknande effekt.
Vilken typ av raytracing får Minecraft stöd för?
Det finns flera varianter av raytracing att använda sig av. För Minecraft har Nvidia och Microsoft valt en teknik som kallas ”path tracing”.
Path tracing innebär att spelet simulerar hur ljuset transporteras genom scenen från dig som betraktare i Minecraft.
Path tracing gör att Minecraft kan visa en rad specialeffekter helt naturligt; bland annat mjuka skuggor, rörelseblurr, omgivningsbelysning och depth of field-effekter.
Vilka grafikkort stöder raytracing med Minecraft på PC?
Nvidia har meddelat att alla grafikkort ur de nyare 2060-, 2070- och 2080-serierna får raytracing-stöd i Minecraft.
Det omfattar både desktop- och laptop-varianterna av samtliga tre serier. Det gäller så klart även för Super- och Ti-varianterna.
Har du redan ett äldre grafikkort eller en AMD-modell så är du tyvärr ute i kylan.
När släpps raytracing-stödet till Minecraft?
I skrivande stund finns inget bestämt datum för när uppdateringen kan släppas. Nvidia och Micrsoft har bara bekräftat att stödet kommer – när återstår att se.
Nyheten kommer väldligt lämpligt kort efter att Microsoft avslöjat att Super Duper Graphics Pack inte kommer att släppas. Ett grafikpaket med raytracing-stöd via shaders och 4K-texturer som skulle fungera på alla Minecraft-varianter för Windows 10 och Xbox.
Tyvärr visade det sig svårare än väntat att få Super Duper Graphics Pack att fungera på alla plattformar och maskiner, något du kan läsa mer om i vår artikel Super Duper Graphics Pack för Minecraft läggs ner.
Hur stor inverkan har raytracing på prestandan?
Raytracing som utförs i realtid är mycket resurskrävande och sätter stor press på främst grafikkortet.
Om du vill använda raytracing när du spelar – exempelvis Battlefield V och Metro Exodus – så bör du absolut titta på modeller ur RTX 2060, 2070 eller 2080-serierna eller deras kraftfullare Ti-varianter.
Visst fungerar de äldre GTX 1070 och 1080-modellerna också, men prestandatappet är enormt.
Nu ska sägas att Minecraft inte kräver lika mycket som varken Battlefield V eller Metro Exodus. Och utan prestandasiffror vet vi inte hur väl raytracing fungerar i Minecraft. Vi vill ändå mena att du bör satsa högre snarare än lägre om du vill vara framtidssäkrad och köra raytracing.
Digital trends har en jämförande artikel mellan de båda spelen Battlefield V och Metro Exodus med raytracing aktiverad (kallad Ultra DXR).
Helt klart läsvärd för mer information om prestandadippen med raytracing i spel.
Lämna ett svar
Visa kommentarer