Apple dominerar försäljningen av smarta klockor. Utan att vi faktiskt vet den exakta siffran. Hur man än räknar så pekar alla beräkningar på att Apple har störst andel av den globala marknaden.
- s
- s
- s
- s
Normalt inkluderar Apple försäljningen av sina Watch-modeller i kategorin ”wearables”. Det betyder att företaget inte redovisar exakta siffror; vilket kan tyckas är lite konstigt. Enda sättet att få en uppskattning är från analytiker som gör beräkningar.
En analytikerfirma som tagit en närmare titt på hur bra Watch-serien säljer är Canalys.
I en nyligen släppt rapport skriver Canalys att Apple Watch skeppat i totalt 3.5 miljoner exemplar under årets andra kvartal. Bara på den asiatiska marknaden skeppades fler än 250 000 exemplar, merparten av var LTE-varianten av Watch.
Asien är en mycket viktig marknad för Apple. Företaget möter hårt motstånd på marknaden just nu och beräknas ha tappat stora marknadsandelar. Ner från 43 procent under första kvartalet i år till bara 34 procent under andra kvartalet.
Apple har format viktiga avtal med operatörer i bland annat Australien, Japan, Singapore, Thailand, Indien och Sydkorea.
Tillverkarna Fitbit och Garmin har ökat sina framgångar med smarta prylar för handleden det senaste året. Främst Garmin går mot en ljus framtid med med smartklockor som hyllade Vivofit 3. Och det påverkar Apples försäljning negativt.
Även Huawei och Samsung ska vara på gång med nya smartklockor. Och om de lyckas få till fullträffar kan det bli tufft för Apple att slå tillbaka framgångarna. Speciellt om det Cupertino-baserade företaget inte lyckas möta konsumenternas krav på förbättringar med kommande Watch 4.
Lämna ett svar
Visa kommentarer