Annonsblockerare blir allt vanligare och många har märkt stora fördelar med att använda dem i såväl mobiltelefon som surfplatta och dator. Utan annonser blir webbsajter betydligt trevligare att besöka då de laddar snabbare och mer visuellt tilltalande.
Blockering av annonser är dock inte bara utav godo då många stora aktörer reagerat kraftfullt mot annonsblockerare. Inte minst Yahoo som nyligen rapporterats stänga ute användare från sin e-posttjänst i webbläsaren om det fanns en blockerare aktiverad. Yahoo har bekräftat att man låst ute användare men menar att det bara var en test för att se hur och om det fungerade.
Betalväggar ett alternativ
Det här är inte första gången en webbsajt blir påkommen med liknande tester då även The Washington Post gjorde liknande tidigare i år. När annonser inte visas eller klickas på minskar intäkterna vilket får negativa effekter på hur webbsajter kan drivas. Därför är det inte konstigt om man nu tittar på hur annonsblockerare kan tvingas att förbli avstängda.
För The Washington Post handlar det om att besökarna får välja mellan att antingen slå av sin annonsblockerare eller prenumera mot en månadskostnad. Vi kan nog räkna med att detta också kommer till Sverige inom en överskådlig framtid då sajter som Aftonbladet redan har betalväggar som kan utökas.
Jag kommer att sticka under stolen med att annonsblockerare skulle begränsa mina möjligheter att tjäna de få kronor jag faktiskt inbringar med Tekniksmart. Det är inga stora summor utan handlar snarare om att betala den tid jag lägger ner här och för att kunna betala domäner och webbhotell. Inte mer än så.
Inga betalväggar på Tekniksmart
Med det sagt tänker jag inte bannlysa de som blockerar annonser och inte heller sätta upp någon betalvägg. Jag menar att det är upp till var och en om man vill bidra då jag inte drivar webbsajten kommersiellt.
Vad tycker ni om blockeringsappar i webbläsare och telefoner? Skriv gärna en kommentar och berätta!
Lämna ett svar
Visa kommentarer