40-tal filmer och serier från YouTube under 2018 — satsar hundratals miljoner dollar

YouTube Logo

YouTube planerar att egenproducerade filmer och serier i ett försök att möta konkurrensen från filmtjänster som Netflix. Efter den stora flykten av annonsörer måste YouTube göra något för att locka tillbaka dem, och ett sätt att göra det på är med unikt film- och tv-seriematerial.

Totalt ska det röra som om ett 40-tal titlar med kända namn som Kevin Hart och Ellen DeGeneres. Här skulle man kunna tro att materialet hamnar på YouTube Red för att locka fler till prenumerationstjänsten — men uppgifter pekar på att YouTube tänker gör allt tillgängligt utan kostnad.

Kostnaden för materialet beräknas landa på hundratals miljoner dollar, men med tanke på vad flykten av annonsörer kostar så kan det vara värt det. YouTube måste hitta ett sätt att stå ut från konkurrenterna, samtidigt som de lockar fler att besöka sajten.

Eget material kan mycket väl vara en sådan sak, vilket inte minst bekräftas av aktörer som Netflix som ett fungerande sätt att attrahera fler besökare. Netflix sade i september förra året att sajten satsar på 50 procent av materialet som egenskapat eller licensierat unikt för Netflix. Bara under förra året låg förhoppningarna på 600 timmar egenproducerat, upp från 450 timmar under 2015.

I skrivande stund pekar inget på att YouTube ska hinna producera något för 2017 utan istället planera för lanseringar under nästa år. Samtidigt har Google bekräftat att YouTube Red kommer få större fokus i framtiden; om det betyder lansering i Sverige framöver återstår dock att se. Förhoppningarna är dock höga efter det här citatet från Susanne Daniels på YouTube.

“We’re working with YouTube stars and big celebrities that we know have global appeal, advertiser appeal and are largely established on the platform”

YouTube har sedan Red introducerades i oktober 2015 hjälpt till med finansiering av ett 30-tal YouTube-program. Ett av dessa som får extra stor exponering är ”Good Mythical Morning” av Rhett & Link.

En av de stora frågorna som står obesvarade är huruvida YouTube tänker släppa sina kommande filmer och tv-serier exklusivt för den amerikanska marknaden. Licensavtal binder ofta material till olika marknader, så vi ställer oss givetvis undrande till om Sverige får vara med på ett hörn. Risken är annars att alla utanför USA tvingas använda VPN för att se allt nytt.


Lästips: Offline-video från YouTube i Android-telefonen — så gör du


Ska vi titta på de mer tekniska detaljerna har YouTube ett övertag när det kommer till exempelvis höga upplösningar. Det är betydligt lättare att se 4K-videor på YouTube än Netflix, detta på grund av den tekniska lösning som ligger till grund före de båda sajterna. YouTube och Google hindras inte av upphovsrättsinnehavarna på samma sätt som Netflix och HBO, vilket betyder att samma DRM-skydd och teknikproblem inte existerar.

Hög upplösning är givetvis inte detsamma som bra bildkvalitet, men det öppnar upp för ökad detaljrikedom och den som vill (och som har datorn för det) är inte begränsad till Netflix krav på supersnabba internetanslutningar med minst 25 Mbit/s. Det är inte optimalt, men YouTube har potential att blir nästa stora filmtjänst bredvid Netflix, HBO, Amazon och dylika.

Vad tror ni om det?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.