Flera av oss som jobbar har stressrelaterade problem. Det är ofta svårt att hinna med allt det man önskar och nå uppsatta mål. Vi tänker på jobbet även när vi är hemma och vet inte riktigt hur vi ska koppla bort tankarna. Detta ökar risken för utbrändhet. I stället för att göra det vi älskar börjar vi kanske tänka på det där projektet som fortfarande inte är avslutat. Vi har svårt att njuta av vår fritid tillsammans med våra nära och kära och ofta händer det att vi skyller dem för att vi har ont om tid på oss att göra det som får oss själva att må bra.
Vi behöver ha något för att få vår hjärna att koppla om från jobb till fritid på en gång – fort och effektivt. Precis som den inlagda ingefäran gari som används för att rensa smaklökarna mellan sushibitarna och kaffebönorna inom parfymeri. I denna artikel får du fyra tips på hur du lyckas med det.
Tips #1: Börja med det du har väntat hela dagen på
På jobbet har du säkert begränsade möjligheter till vilka sajter du får besöka. Du har säkert suttit och väntat i flera timmar på att kolla nyheter på Aftonbladet, titta på Youtubeklipp, spela lite gratisspel eller göra annat som du känner dig mindre bekväm med att göra på kontoret. Under arbetstimmarna har säkert hela ditt fokus legat på arbetsuppgifterna. Nu får du äntligen chansen att konsumera medier precis som du själv vill. Det kan lätt gå överstyr och ta alldeles för mycket tid. Det finns så mycket annat du kan göra på din fritid än att sitta klistrad vid datorn. Försök begränsa tiden du lägger på Internetkonsumtion till en timme. Koppla bort från nätet helt i några timmar när du är klar.
Tips #2: Gör det du älskar mest
Är arbetsdagen över? Då är det dags att göra det du verkligen älskar. Lägger du ned en timme på dig själv direkt, får du det enklare att hitta tid åt din partner och barn senare under kvällen. De slipper se dig irriterad och få höra dig prata jobb och klaga på livet. När du befinner dig i ett flygplan, visar flygvärdinnorna strax före avgång att du i en nödsituation först får sätta syremasken på dig själv och därefter hjälpa andra med processen. Så funkar det även med ditt eget liv. Du måste hitta tid åt dig själv först. Är du nöjd med ditt liv, blir det så mycket enklare att dela med dig av din livsglädje till personerna som betyder allra mest för dig.
Tips #3: Kör ett gympass
Vi hoppas att du bor nära jobbet och slipper flera timmars pendlande varje vecka – något som sänker antalet fritidstimmar enormt. Stressökningen vi upplever av en extra timme på väg till vårt jobb jämnas enligt en schweizisk studie ut av en 40-procentig löneökning. Flytta närmare jobbet så får du mer tid efter jobbet och ditt liv blir lyckligare.
Ett jobb som är mer lokalt ger dig bland annat tid åt gymmet. Kör ett stenhårt pass några dagar i veckan. Enligt brittiska forskare, räcker det förvisso med tre minuters motion i veckan. Det är upp till dig att bestämma om du vill tro på det eller inte. Det gör inte vi. Det krävs säkert två till tre träningar i veckan för att må riktigt bra och vara frisk. Gör det direkt efter jobbet.
Tips #4: Shoppa eller ta en drink med vänner
För många av oss är det viktigt med att bibehålla bra relationer med så många vänner det bara går. Det räcker inte med Facebook och Instagram. Vi vill träffas live och ha kul tillsammans. Det bästa är så klart om man lyckas kombinera umgänget med vänner genom gymmet eller hobbys.
Om det inte är möjligt, finns det andra saker ni kan göra tillsammans som hjälper dig att ställa om från jobbtankarna. Ni kan shoppa tillsammans eller helt enkelt besöka en bar och ta en öl. Alla intressanta samtalsämnen som ni har får dig att tänka på något annat än jobbet på en gång. Visst finns det vänner som gillar prata jobb privat. Var tydlig och poängtera för dem att du vill lämna alla dina jobbtankar på kontoret.
Dessutom kan det vara så att du är nära vän med kollegor. Enligt flera studier och artiklar om vänskap med kollegorna blir du lyckligare av detta och din karriär går fortare framåt. Det får dig även att jobba mer, vilket först och främst är gynnsammare för din arbetsgivare. Till vilken grad du umgås med kollegor är förstås upp till dig – vårt grundtips är att du bör vara måttfull.
Lämna ett svar
Visa kommentarer