Android L kommer med stora förbättringar som berör såväl prestanda som batteriförbrukning. Exakt hur stora återstår att se när den färdiga versionen släpps, men redan idag finns uppgifter som pekar på att nya Android-versionen är mycket snäll mot batterierna.
Enligt webbsajten Ars Technica och deras tester gav Android L en ökad batteritid vid WiFi-surfning med hela 36 procent. Då med en Nexus 5 och jämfört med Android 4.4 ”KitKat” som är den senaste färdiga versionen idag.
Givetvis är det bara preliminära testsiffror som inte berättar hela historien utan bara vittnar om en positiv framtid. Fortfarande återstår mängder av optimeringar som Google måste göra och det lär dröja innan Android L kan släppas – för att inte tala om väntan från lansering till att mobiltillverkarna till att mobiloperatörerna har sagt sitt och släpper uppdateringar.
Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge säger man dock och vi har mycket att se fram emot.
Ny runtime snabbare upp rejält
Vad är det då som görs för att göra Android L mer strömsnål än tidigare versioner? Jo, till att börja med så har Google ändrat den runtime som används för att kompilera apparna vid körning. Istället för DALVIK som funnits med från starten och som kompilerar appar vid varje körning så används istället ART. Det är en kraftigt optimerad runtime som kompilerar apparna en enda gång och det sparar in rejält med tid och batteri.
Vidare har en ny API vid namn JobScheduler implementerats och vad den gör är att nedprioritera vissa mindre viktiga saker – så som logghantering och databasrensningar. Det frigör processorn från obetydliga saker och låter den koncentrera sig på det som är viktigt för stunden. Det är även möjligt att tvinga appar till att inte göra rensande åtgärder av olika slag tills enheten är ansluten till en strömkälla.
Slutligen kan nämnas att Android L har en betydligt effektivare batterifunktion för att se vilka delar av operativsystemet eller vilka appar som drar mest ström och varför. ”Battery Historian” utvecklar vad vi har i KitKat idag och gör den flera gånger bättre.
Läs mer om batteritestet hos Ars Technica.
Lämna ett svar
Visa kommentarer