Visst kan en annons i tidningen eller en affisch på stan fortfarande utgöra effektiv marknadsföring, men nu när samhället blivit alltmer digitaliserat har marknadsföringen gått i samma riktning. Att nå ut till potentiella kunder är i dag ingen lek. Bruset på internet är stort, och för att tränga igenom det krävs stor mängd kunskap.
Som så många gånger förr kan tekniken komma till undsättning, då det i dag finns en lång rad digitala verktyg som hjälper dig i din marknadsföring. I den här artikeln ger vi dig tips på tre marknadsföringsverktyg som kan ta er marknadsföring till nya nivåer.
Klaviyo – för effektiv e-postmarknadsföring
E-postmarknadsföring låter dig kommunicera med dina kunder och skicka ut erbjudanden till dina leads. Detta är en av de mest effektiva marknadsföringsmetoderna sett till hur lite det kostar. Ett framgångsrikt resultat förutsätter såklart att du genomför dina utskick på rätt sätt, och det är här Klaviyo kommer in i bilden.
Klaviyo är ett digitalt verktyg innehållande allt som krävs för att skapa tilltalande och effektiva e-postkampanjer, både vad gäller att anpassa erbjudanden och att utforma dem. Tjänsten låter dig bland annat:
- Designa snygga e-postmeddelanden med hjälp av mallar.
- Segmentera målgrupper detaljrikt så att du når precis rätt publik.
- Analysera kunder för att ta reda på viktiga data om dem, såsom vilka produkter de tittar på.
- Automatiskt följa upp kunder som lämnat kundvagnen eller genomfört ett köp.
Klaviyo är särskilt användbart för dig som driver e-handel, då plattformen är anpassad för att fylla de digitala butikernas behov vid e-postmarknadsföring.
BuzzSumo – håll koll på innehåll
E-postmarknadsföring är en del av det bredare begreppet content marketing (innehållsmarknadsföring), som innebär att förse sina kunder med värdeskapande innehåll. Men att spåna fram rätt innehåll kan vara både svårt och tidskrävande. Med hjälp av tjänsten BuzzSumo kan dock processen bli enklare.
BuzzSumo är ett sökverktyg som tar fram det mest delade innehållet på en rad plattformar, såsom Facebook och LinkedIn. Genom att söka på ett specifikt nyckelord, som är aktuellt för dig och din verksamhet, kan du alltså få ett hum om vad dina kunder eftersöker för typ av innehåll. Informationen kan du sedan använda när du utformar e-postutskick, texter på din hemsida eller inlägg i sociala medier.
Google Analytics – analysera din hemsida och dess besökare
Google Analytics är ett av de mest kända verktygen för att underlätta den digitala marknadsföringen. Med hjälp av denna gratistjänst kan du få reda på det mesta vad gäller kundernas besök på din hemsida, exempelvis:
- Hur många besök du har
- Varifrån besökarna kommer
- Hur länge besökarna stannar på sidan
- Hur besökaren beter sig under vistelsen
Statistikverktyget ger dig en djupare förståelse för vilken typ av personer som besöker din hemsida och vad de eftersöker. På så sätt kan även Google Analytics bistå med värdefull information när du ska utforma erbjudanden och övrigt innehåll.
Kunskap är fortfarande avgörande
Viktigt att komma ihåg när man använder något av dessa tre verktyg, eller samtliga ihop, är att de hjälper dig att skapa effektiv marknadsföring. Men för att resultaten ska bli så framgångsrika som de kan bli är det viktigt att det finns kunskap bakom spakarna.
Lämna ett svar
Visa kommentarer