15 procent av Twitter-användarna kan vara botar — nu höjs kritiska röster

Twitter Logo 950x500px

Hur många använder egentligen Twitter? Den frågan ställer sig säkert många efter uppgifterna om att 48 miljoner påstådda användare kan vara så kallade botar.

Om uppgifterna stämmer betyder det att otroliga 15 procent av alla konton på Twitter styrs av datorer. Det är dubbla mängden jämfört med vad Twitter tidigare rapporterat och är en stor anledning till oro inom branschen.

Investerare har reagerat kraftigt på nyheten och en del kräver nu att Twitters VD Jack Dorsey avgår från sin post. Om han följer rådet återstår att se, men tydligt är att han får mycket att göra för att lugna stormen den närmaste tiden.

Twitter har sett en mycket liten ökning i antal användare med bara en procents tillväxt räknat från år till år. Det kan jämföras med Facebook som enligt webbsajten Statista ökade med nära 17 procent under samma period, en avsevärd skillnad för exempelvis annonsörer att tänka på.

Utan annonsörer kommer Twitter inte att överleva. Enligt senaste kvartalsrapporten nådde inte företaget upp till förväntningarna på en miljard dollar i intäkter, men lyckades infria Wall Streets uträknade avkastning per aktie.


Lästips: Twitter vill bli uppköpt — Google & Microsoft redo med bud


Twitter möter en tuff framtid när de måste strama åt sitt sociala nätverk för att komma åt extremisterna och de mer aggressiva användarna för att skapa en tryggare tillvaro på nätet. Samtidigt måste de tampas med det ökade antalet botar, annonsörer som kan lämna och en minskad tillväxt.

Det är klart att Twitter behövs som en motpol till Facebook. Men för att det ska fungera krävs hårdare åtgärder och stor förståelse från de riktiga användarnas sida. Frågan är — hur länge håller det?

Läs mer om nyheten på The Times (OBS! Betalvägg).

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.