Det ser allt bättre ut för spelkonsolen Xbox One X. Först bekräftades att den stöder både Freesync 2 och HDMI 2.1 — nu kommer bekräftelse på att den även klarar rendering i 2 560 x 1 440 pixlar utan uppskalning.
Visning i 1440p är i sig själv inte nytt då flera andra spelkonsoler redan stöder det. Skillnaden med Xbox One X är att den här modellen klarar så kallad ”native rendering” utan upp- eller nedskalning från en annan upplösning.
Varför är det viktigt? Som exempel kan vi nämna att Sony Playstation 4 Pro också klarar 1440p, men då uppskalat från 1080p. Det betyder sämre bildkvalitet då bildmaterialet sträcks ut och försämras. Xbox One X däremot kan använda högupplöst material och köra det direkt i 1440p för bibehållen skärpa och detaljrikedom. Osis Sony, här går ni bet.
Vi vet även sen tidigare att Xbox One X har stöd för AMD Freesync 2. Det är en adaptiv synkroniseringsmetod som på skärmar som stöder denna minskar risken (eller helt tar bort) så kallad screentearing. Även HDMI 2.1 stöds vilket betyder att konsolen klarar dynamisk HDR.
Högre bildvisningsfrekvens eller bättre bildkvalitet i 1440p
De senaste uppgifterna om rendering i 1440p kommer från Twitter där Microsoft bekräftar nyheten. Närmare bestämt ingen mindre än Xbox-ingenjören Kevin Gammill på en fråga från kontot Xbox One Nederland.
Hur utvecklarna tänker använda möjligheten att köra i 1440p återstår att se. De har en möjlighet att nyttja den lägre upplösningen (lägre än 4K) till högre bildvisningsfrekvens om de önskar, eller högre upplösning på texturerna.
Xbox One X är knappast billig med cirkapriset på 5 300 kronor. Men den är galet kapabel och bredvid Playstation 4 Pro blir den allt mer intressant. Vad tycker du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer