SanDisks portabla hårddiskar kraschar och användarna förlorar åtskilliga terabyte med data. Krisen blir allt värre – men ägaren WD vägrar svara på frågor. Vad är det som händer?
Vad har hänt?
Det finns ett mycket allvarligt problem med vissa portabla hårddiskar från SanDisk.
Hårddiskarna kraschar och när det händer är risken stor att den som drabbats inte får tillbaka sina filer.
Problemet har fått stor uppmärksamhet, inte minst efter att webbsajten The Verge berättade att en av deras anställda drabbats två gånger.
Varför kraschar hårddiskarna från SanDisk?
Vi har skrivit om problemet här.
Det verkar finnas ett problem med den inbyggda mjukvaran i vissa SSD-diskar från SanDisk.
Specifikt modellerna SanDisk Extreme Pro, Extreme Portable, Extreme Pro Portable.
Problemet skulle vara löst med en firmware-uppdatering som släpptes tidigare i år. Men det verkar som att uppdateringen inte löste buggarna som ställde till det för användarna.
Den exakta anledningen till krascherna är okänd. Det vi vet är att när vissa användare ansluter en enhet till datorn så står det att enheten inte går att känna igen.
Vad säger WD om krascherna?
The Verge har kontaktat WD vid flera tillfällen med ett antal frågor om krascherna.
WD har valt att inte kommentera ärendet överhuvudtaget. De stoppar huvudet i sanden och vägrar prata om problemen.
Här är frågorna om sajten skickat till WD och som företaget vägrar att svara på:
- Varför är dessa enheter fortfarande till försäljning?
- Kommer ni att erbjuda kostnadsfria tjänster för återställning av data till drabbade kunder? När?
- Varnar ni proaktivt kunder och återförsäljare som redan har köpt dessa enheter att betydande dataförlust är möjlig?
- Om inte, varför inte?
- Vad är det exakt som går fel med dessa enheter?
- Hur hände detta?
Just nu finns ingen information om huruvida WD når ut till befintliga kunder och varnar för dataförlust. Inte heller vet vi om WD har gjort en återkallning eller planerar ytterligare firmware-uppdateringar.
Här är WD:s icke-svar till The Verge
Även om WD inte svarar på frågorna som The Verge skickade de åtminstone ett svar via en talesperson. Det är ett så kallat icke-svar som inte ger några som helst svar egentligen, utan mer en svepande pr-text som inte har något direkt värde.
Som svar på nyligen framförda oro kring specifika Western Digital bärbara SSD-produkter, vill vi försäkra våra värderade kunder om att vi vidtar alla nödvändiga åtgärder för att hantera eventuella produktrelaterade problem. Vi förstår vikten av våra produkter för våra kunder och tar dessa frågor på största allvar. Vi genomför en omfattande granskning för att få en grundlig förståelse för problemen.
Det finns flera frågor som vi ställer oss när vi läser det här svaret.
- Hur vidtar de alla nödvändiga åtgärder?
- Vad innebär det att de tar frågorna på största allvar?
- Hur ser den omfattande granskningen ut?
- På vilket sätt värderar WD sina kunder i just det här läget?
Det går inte att säga till en person som förlorat åtskilliga terabyte (inte gigabyte alltså, utan terabyte!) med viktig data att denne är en värderad kund.
WD stäms av drabbade användare
Det kan finnas en mycket bra anledning till varför WD inte vill kommentera något om händelserna. Företaget har nämligen stämts av användare som drabbats av SSD-problemen.
Tre stämningar totalt vad vi känner till idag.
Och det här är inte första gången som WD har hamnat i blåsväder. Tidigare stämdes bolaget efter att ha försökt smyga in SMR-teknik i sina WD Red-hårddiskar, något som ledde till massiv kritik och att amerikanska användare kunde hämta ut totalt 5,7 miljoner dollar i ersättning.
Och som om inte det är nog så rapporterades det i juni att WD-hårddiskar rapporterar om felaktigheter efter tre års användning – trots att det inte är några fel överhuvudtaget! Precis efter att garantitiden löpt ut (väldigt lägligt).
Via The Verge
Lämna ett svar
Visa kommentarer