Om du köpt innehåll från Discovery via ditt Sony-konto (exempelvis på en PS5 eller PS4) så var risken överhängande att innehållet skulle försvinna vid årsskiftet 2023/2024.
Discovery-licensen tvingar Sony att ta bort köpt innehåll
Sony gick ut till alla berörda användare och meddelade att problem med licensen för Discovery-innehållet tvingade dem att ta bort allt material – även sånt du köpt. Och kritiken lät inte vänta på sig.
Mängder av arga röster höjdes samtidigt som många blev påminda om att den som köper digitalt innehåll aldrig kan räkna med att behålla det i all evighet. Något som Sony tydligt visade med sitt besked.
Problematiken gäller alla former av digitalt innehåll som rör Discovery. Oavsett om du är prenumerant, strömmar gratis eller har köpt för riktigt pengar. När licensen löper ut skulle allt innehåll försvinna.
Nytt avtal säkrar Discovery i 30+ månader
Tacksamt nog verkar det som att Sony – efter det första meddelandet – har lyckats nå ett avtal med Discovery och moderbolaget Warner Bros om förnyade rättigheter.
I ett uttalande säger Sony att det nya avtalet ger åtkomst i minst 30 månader framöver.
”Similar to other services, we do not own the licensing rights to TV/movie content that was previously available for purchase on PlayStation Store,” PlayStation stated in the update. ”However, we’ve worked with Warner Bros to update our licensing agreements, ensuring that consumers will be able to access their previously purchased content for at least the next 30 months.”
Det betyder att du har 2,5 år på dig att kolla allt material du köpt innan risken för ett nytt avbrott kommer (om inte ditt Playstation-konto blir bannat så klart, då är det kört oavsett).
Via TechSpot
Lämna ett svar
Visa kommentarer