Om du har köpt din senaste mobiltelefon från nätbutiken Teleshoppen så gäller det att vara vaksam. Butiken importerar nämligen många av sina mobiltelefoner, och därför kanske du går miste om både inbyggda funktioner och olika erbjudanden.
- Konsumenter vittnar om att de inte har fått vad de trodde de beställde
- Vill inte intervjuas av PC för Alla över telefon
- Inga garantier att du kan använda funktioner och erbjudanden för norden
- Ingen garanti hos Teleshoppen – du hänvisas till tillverkarna
Webbsajten PC för Alla rapporterar att nätbutiken Teleshoppen har märkt mobiltelefoner som nordiska modeller, men som i själva verket inte alls är från norden. När kunder har försökt nyttja erbjudanden – exempelvis för att få kostnadsfria hörlurar – så har Samsung vägrat skicka ut sådana, eftersom telefonerna inte omfattas av erbjudandet.
Trots att Teleshoppen angivit ett nordiskt artikelnummer så är det alltså inte alls säkert att du får vad du vill ha. Och nätbutiken har visat sig svårflörtad när det kommer till returer. Det finns alltså en stor risk att du köpt en superdyr mobiltelefon – utan att få allt som köpare från många andra butiker får.
Ett exempel på det är Samsung Pay. PC för Alla skriver i sin artikel att en kund till Teleshoppen köpte en Samsung Galaxy S7, som visade sig vara importerad från Italien. Och på grund av detta faktum fungerande inte Samsung Pay i Sverige. Knappast vad man vill få reda på i efterhand, eller hur?
En försiktig varningsflagga är att Teleshoppen inte ville ta någon diskussion om händelserna med PC för Alla över telefon, utan hänvisade till mejl.
Här är detaljerna i villkoren hos Teleshoppen du ska måste känna till
”Vi säljer mobiltelefoner och surfplattor från Norden (Nordic) och som importerats från andra länder. Samtliga enheter har samma hårdvara och samma hårdvarugaranti som svensksålda enheter även om de importerats.”
Mobiltelefonerna kommer ibland från andra länder än de nordiska. Därför kan de sakna funktioner och omfattas inte av erbjudanden som Samsung har i norden.
”Garanti söks direkt hos respektive tillverkares ombud. Som användare märker man i regel ingen skillnad mellan olika produktursprung.”
Här känns det som att Teleshoppen inte vill göra något om din mobiltelefon börjar krångla. Du måste alltså leta och krångla med tillverkaren, till skillnad från med butiker som Webhallen där kontakten är med själva butiken.
Vi ställer oss undrande till hur användarna inte kan märka skillnad mellan produktursprung när kampanjer och funktioner ibland inte gäller i norden med importerade telefoner.
Om du planerat att köpa från Teleshoppen är det viktigt att du först läser denna och denna artikel om hur kunderna bemöts av nätbutiken. Du kan också läsa omdömen om Teleshoppen på prisjämförelsesajten Prisjakt. Där har nätbutiken ett snittbetyget 8.72 av 10, vilket får sägas vara riktigt bra.
Lämna ett svar
Visa kommentarer