Twitter (X) får en ny och förbättrad sökmotor. Den baseras på artificiell intelligens som ska göra att användarna hittar bättre och mer relevant innehåll på tjänsten.
I grunden handlar det om så kallad semantisk sökning som försöker förstå vad användaren vill göra, snarare än att bara hitta relevanta sökord.
Stöd för naturligt språkbruk & intentioner
Genom att introducera stöd för naturligt språk så kan sökfunktionen tolka dina sökningar på ett bättre sätt och exempelvis förstå om du vill köpa något, hitta information eller liknande.
Den nya sökfunktionen är inte redo att släppas riktigt än. Elon Musk säger att arbetet med den semantiska söken och AI:n är i full gång. När söken släpps så sker det i två omgångar:
- Första omgången: Förstå sökintentionen hos användaren i relation till de senaste trenderna och händelserna.
- Andra omgången: Större förståelse kring sammanhang i sökinnehållet.
Den nya sökfunktionen blir ett stort lyft eftersom dagens lösning är enkel matchning av sökord. Twitter (X) har ingen som helst aning just nu vad du faktiskt menar med din sökning.
Om du exempelvis söker på ”Äpple bolaget” så vet inte Twitter (X) att det är Apple du menar. Men med nya sökningen så är sannolikheten mycket större att den förstår intentionen.
En del av utvecklingen till en ”super-app”
Elon Musk har sagt att Twitter (X) ska bli en så kallad super-app. En plats där du kan hitta allt du behöver och önskar.
Det första steget i den riktningen var att göra en total makeover och byta såväl namn som logotyp på Twitter – som numera heter X.
När resterande steg kommer för att fylla i luckorna i tjänsten så att den blir en super-app återstår att se. Det ryktas att Twitter (X) pratar med leverantörer av finansdata för att visa på sajten, men det har dementerats av Elon Musk.
Lämna ett svar
Visa kommentarer