Playstation 5 Pro blir en välkommen uppgradering när spelkonsolen släpps. Enligt de senaste uppgifterna kan vi vänta oss upp till 60 procent högre prestanda och stöd för de senaste uppskalningsteknikerna.
I det stora hela pekar uppgraderingen på en liknande förbättring som Playstation 4 Pro var över Playstation 4. Skillnaden idag är att Sony har nyare teknik att leka med, och det öppnar för större möjligheter till bättre grafik utöver högre upplösningar.
Här är tre nyheter som väntas komma till Playstation 5 Pro:
- Upp till 60 procent högre rasteriseringsprestanda
- Upp till 100 procent högre raytracing-prestanda
- Stöd för DLXSS eller XeSS
Om uppgifterna stämmer betyder det att Playstation 5 Pro får mycket lättare att nå 60 fps som lägsta bildvisningsfrekvens, även med tuffare tekniker som pressar hårdvaran extra hårt. Som raytracing (även kallat strålspårning).
Vad vi kan vänta oss är en förbättrad tillverkningsmetod för systemchippet. Det gör att storleken kan minska vilket gör att prestandan kan öka samtidigt som energiförbrukningen minskar. Mer prestanda med bibehållen strömförbrukning helt enkelt.
Enligt läckaren ska kretstillverkaren TSMC vara den som gör systemchippet till Playstation 5 Pro. Valet av tillverkningsprocess är “5nm N4P” vilket blir den tredje efter 6nm N6 och 7nm N7. Om uppgiften stämmer vill säga.
Mer om 5nm N4P
Den här processen presenterades under hösten 2021 som den tredje varianten i 5nm-serien hos TSMC. Med N4P säger TSMC att prestandan ökra med upp till 11 procent jämfört med första generationens N5-process, samt upp till 22 procent högre energieffektivitet och 6 procent högre transistortäthet. Läs mer om 5nm N4P här.
Stor uppgradering för grafiken, mindre för processorn
Även om tillverkningsprocessen ändras så används samma, grundläggande arkitektur kallad Zen 2. Klockfrekvensen ökar till 4,4 GHz, mängden inbyggt minne inuti systemchippet ökar också. Båda gör att prestandan på processorsidan får en liten skjuts uppåt, men inte tillräckligt för att göra stora rubriker. Den riktiga magin sker kring grafikdelen.
För grafikdelen ändras arkitekturen radikalt, från RDNA 2 till RDNA 3. Dessutom bäddas några funktioner in från kommande RDNA 4 som grädde på moset.
Nyheten ska enligt uppgift göra att antalet begräkningsenheter ökar från 36 stycken i Playstation 5 till hela 56 stycken i Playstation 5 Pro. Det är en ökning med hela 56 procent. Tillsammans med alla nyheter kan renderingen av rasteriserade bilder öka med hela 50-60 procent – men prestandan vid raytracing kan fördubblas i ett slag.
Den riktigt stora nyheter ser dock ut att vara stöd för uppskalningstekniker. DLSS, FSR och XeSS är vanliga i spel för PC och gör ett fantastiskt jobb med att avlasta hårdvaran för högre bildvisningsfrekvenser.
Det görs genom att varje bild renderas i en lägre upplösning än normalt, och skalas sedan upp till rätt upplösning innan den visas. Det minskar pressen på hårdvaran och det är lättare att nå 60 fps även i grafiktunga spel (tänk Cyberpunk 2077).
Lansering sent under 2024
Den som går och väntar på att Playstation 5 Pro ska släppas bör inte hålla andan. Det finns inget som indikerar att konsolen släpps 2023. Däremot finns detaljer som visar att hösten 2024 är en måltavla för Sony.
Via TechSpot
Lämna ett svar
Visa kommentarer