TikTok tvingar dig att titta på riktad reklam

TikTok

TikTok kommer att tvinga alla användare att titta på riktad reklam framöver. Det går inte längre att undvika reklam som är personlig och framtagen utifrån exempelvis surfhistorik och liknande.

Från den 15 april kommer TikTok att identifiera användarmönster och se vad du kollar på i appen för att rikta reklamen så noga som möjligt till dig. Och det finns inget du kan göra för att undvika det.

Lästips: Varningen: TikTok läser allt du kopierar i mobiltelefonen – avslöjades av iOS 14

tiktok integritet annonser april2021

I skrivande stund har TikTok en inställning i sin app där användarna kan välja om de vill se generella annonser, eller annonser baserade på hur appen används och vad man kollar på. Den inställningen tas bort helt efter den 15 april.

Du kan fortfarande blockera traditionell tracking om du vill, men det kommer sannolikt inte att hjälpa dig med reklamen.

I företagets Safety Center detaljerar TikTok hur det hela fungerar och berättar även hur de respekterar din integritet kring annonsering.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.