Konsumentverket har inlett en granskning av Tele2 och Comviq efter att fler än 200 anmälningar har skickats in. Bland annat utreds bolaget för brister kring kundtjänsten, vilseledande marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor.
Kunder till bolaget har rapporterat att Tele2 varit i princip omöjliga att göra med i vissa fall. En del har inte nått fram till kundtjänsten och andra får inte hjälp med att ångra ett köp och reklamationer. Det finns även bristfällig information kring uppsägning av tjänster, hur man nyttjar rätten till ett ångrat köp och reklamationer.
Missvisande reklam och osynliga fakturor
En del konsumenter säger att reklamen kring bolagets tjänster är bristfällig. Vissa menar att informationen kring ”Fastpris Vecka” pekat på att surfpotten skulle sparas vid tankning, men det är något som inte stämmer.
En riktigt allvarlig anklagelse mot Tele2 är hanteringen av betalningskrav. En del kunder säger sig inte kunna se fakturor och att de därför har missat betalningar. Och en missad betalning leder till inkassokrav vilket i sin tur kan bli en mycket dyr affär. Aftonbladet rapporterar dessutom att Tele2 har fortsatt fakturera kunder trots att deras avtal är uppsagda.
Konsumentverket har löpande granskat anmälningarna som trillat in om Tele2 och håller med om att det finns brister. Senast den 13 augusti måste Tele2 redogöra för bristerna och rätta till dem.
Tele2: Barnsjukdomar i IT-systemen
Tele2 har via Fredrik Hallstan, kommunikatör på bolaget, skickat ett mejl till Aftonbladet där de förklarar en del av problematiken.
Bland annat menar bolaget att det gjorts en stor IT-migrering där Tele2 och varumärket Comviq slagit ihop sina system. Det har bidragit till barnsjukdomar som ställt till det, bland annat med längre väntetider till kundtjänsten.
Väntetiderna har varit en stor del av problemen som drabbat kunderna, men Tele2 menar att väntan har kortats den senaste tiden. Förutom att ringa till kundtjänsten påpekar Fredrik även att den som vill komma i kontakt med kundtjänsten kan göra det via deras appar och webbsajten.
Tele2 bekräftar även att Konsumentverket har inlett ett tillsynsärende kring bolagets kundtjänst och marknadsföring. Fredrik säger att ”vi tar naturligtvis detta på största allvar och vi håller nu på att analysera deras frågor för att kunna inkomma med svar”.
Han säger även att svaren ska vara tillhanda den 2 september och att bolaget ”naturligtvis även rätta till eventuella felaktigheter”.
Tele2 gör miljardvinst för årets andra kvartal
Osynliga fakturor, bristande kundtjänst och besvärlig reklam. Problemen hopar sig för Tele2 och bolagets kunder, men det hindrar inte miljonerna från att trilla in i bolaget. Bara under årets andra kvartal redovisade Tele2 en vinst före skatt på 1,2 miljarder kronor. En nätt ökning från 1,1 miljarder under samma period förra året.
Via Aftonbladet
Lämna ett svar
Visa kommentarer