Metadata avslöjar vem du är
När man skapar ett dokument i Microsoft Office sparas betydligt mer information än den som du aktivt väljer att lägga till. Dolt finns så kallad metadata som alla med rätt verktyg kan läsa och där finns bland annat ditt namn och initialer, eventuella företagsnamn och mycket annat som kanske inte bör delas med mottagaren av ett dokument. För de allra flesta är det här inget allvarligt men i en del miljöer önskar man hålla en lägre profil i vissa fall – och då är det bra att veta hur man tar bort denna metadata från önskade filer.
Tre enkla sätt att rensa bort metadata
Det absolut enklaste är att öppna filen som ska rensas på metadata i samma program som den skapades. I Word, Excel och PowerPoint kan man välja att kontrollera ett dokument för att se vilken dold information som finns tillgänglig (se bilden ovan) och därigenom rensa bort allt i ett svep. Praktiskt men kanske en funktion som är lite väl dold då många helt missar den. I Office kommer bland annat kommentarer, revisioner, versioner, anteckningar, personlig information, dold text och dokumentegenskaper att hittas samt tas bort.
Document Metadata Cleaner är ett gratisprogram som snabbt kan ta bort metadata från flera dokument samtidigt. Programmet kan användas av både privatpersoner och företag utan att man behöver betala för det och gör ett lika bra jobb som om man rensade direkt i ett Office-program. Efter installation tar Document Metadata Cleaner cirka 5 MB på hårddisken och fungerar med Windows 8 ända tillbaka till Windows XP.
Doc Scrubber är ytterligare ett gratisprogram som gör precis samma saker som ovanstående. Den stora skillnaden är att programmet inte bara fungerar med den senaste versionen av Windows utan även kan köras på såväl Windows 98 som Windows ME. Även här analyseras ett eller flera dokument samtidigt för att sedan rensas på den information man inte vill ska följa med. Doc Scrubber stöder Office 97 och framåt.
Lämna ett svar
Visa kommentarer