Sverigesatsande Lottoland ett Uber för lotto

Branschomskakande affärsmodeller – så kallad disruptive innovation – var på tapeten under 2015. Och på samma sätt som taxichaufförer fått konkurrens av Uber, på samma sätt som Spotify förändrat musikbranschen, har supernischade Lottoland skakat om lottobranschen i grunden. Det i grunden tyska startupföretaget har råkat på en guldgruva: bara i Sverige säljs det årligen lotter för 8,4 miljarder kr.

Affärsmodellen är komplex: Lottoland erbjuder spel – det vill säga insatser – på lottodragningar från hela världen. De erbjuder även spel på fler lotterier och nya skraplotter. Det här är egentligen inget nytt. Men i kombination med att företaget även betalar ut vinsterna själva genom sitt försäkringsbolag har de lyckats kontrollera hela försäljningsledet. Det är alltså ett slags metalotteri det rör sig om. Men företaget har likväl skördat stora framgångar och är ett namn som redan syns i svensk TV.

Och företagets marknadsföringsbudget lär öka. Lottoland tog nyligen in 400 000 nya användare under bara två dagar, i en viral lansering som skapade rubriker i tidningar som The Guardian, Daily Mail och Buzzfeed.

Deras lansering i Australien sammanföll då med en världsrekorddragning värld mer än 11 miljarder kronor. På andra håll har de knutit stora namn till sig. I Storbritannien har Lottoland skrivit under med Christ Tarrant, programvärd för britternas upplaga av Vem vill bli miljonär.

Spelbranschen i Sverige är enorm och på många håll extremt mättat. Men hittills har aktörer som Svenska Spel och Postkodlotteriet inte behövt oroa sig över konkurrens inom just lotto. I ställer har det varit casinobranschen som invaderats av otaliga operatörer. Nu återstår det att se om debatten kring den svenska spelbranschen och monopolet återigen blossar upp.