Svenska A-traktorer blir B1-bilar – får köras snabbare

15-årsgränsen blir kvar och högsta hastigheten höjs till 45 km/h

road side unsplash

Efter månader av förhandlingar står det nu klart: EU säger ja till Sveriges linje om A-traktorerna. Åldersgränsen på 15 år får vara kvar, samtidigt som fordonen får köra upp till 45 kilometer i timmen – ett beslut som både politiker och ungdomar ser som en seger för friheten på landsbygden.

Det här innebär beslutet

  • A-traktorer blir formellt ”B1-bilar” i EU:s körkortssystem.
  • Åldersgränsen 15 år får behållas i Sverige.
  • Maxhastigheten höjs till 45 km/h, i linje med EU:s mopedklass.
  • Krav på kör- och teoriprov införs på ett mer enhetligt sätt i hela EU.
  • Digitalt körkort införs – ett steg mot att ersätta det fysiska kortet.
  • Indraget körkort i ett EU-land ska gälla som körförbud i hela unionen.

En svensk seger i Bryssel

De nya körkortsreglerna antogs av EU-parlamentet som en del av ett större paket för att öka trafiksäkerheten i unionen. För Sverige har A-traktorn – ofta kallad EPA-traktor – blivit en symbolfråga.

– Det här är en svensk seger och en viktig framgång för ungdomars frihet, säger Johan Danielsson (S), gruppledare i EU-parlamentets transportutskott.
– Särskilt i delar av landet där avstånden är långa, vintrarna kalla och bussen inte alltid går.

Förhandlingarna har pågått i över ett år, med hårt motstånd från flera medlemsländer som ville höja åldersgränsen till 16 år.

Tvärpolitisk uppslutning bakom beslutet

Beslutet har fått brett stöd från svenska politiker i EU-parlamentet – oavsett partifärg. Moderaten Tomas Tobé hyllar samarbetet:

– I vissa frågor måste man lägga partipolitiken åt sidan. Jag har haft ett väldigt fint samarbete med Johan Danielsson, och vi lyckades tillsammans vända Europaparlamentet.

Han beskriver också beslutet som ett sätt att värna svensk kultur:

– A-traktorn är en viktig del av ungdomars frihet och ett sätt för många att ta sig till skola, jobb eller fritidsaktiviteter. Det här handlar inte bara om transport – det handlar om livsstil.

Från EPA-kultur till EU-symbol

A-traktorn har länge varit en unik svensk företeelse, särskilt populär på landsbygden.
De senaste åren har fordonen blivit fler, mer tekniskt avancerade – och även mer ifrågasatta, bland annat på grund av säkerhetsaspekter och trafikflöde.

Med det nya EU-beslutet får Sverige både behålla sin modell och samtidigt anpassa sig till unionens trafikregler.

I praktiken innebär det att Sverige kan fortsätta låta 15-åringar köra, men med skärpta krav på utbildning och säkerhet.

Reglerna väntas börja gälla under 2026, när EU-länderna implementerar det nya körkortsdirektivet.
Transportstyrelsen i Sverige ska nu ta fram nya riktlinjer för körproven och hur A-traktorer formellt ska klassas som B1-fordon.

FAQ

Vad betyder beslutet för svenska A-traktorer?

Sverige får behålla 15-årsgränsen och höja hastigheten till 45 km/h – men med tydligare krav på utbildning och prov.

Blir det nya krav på A-traktorerna?

Ja, fordonen måste uppfylla EU:s tekniska krav för B1-klass, bland annat säkerhetsstandarder och bromssystem.

Måste nuvarande A-traktorförare ta nytt körkort?

Nej, befintliga körkort fortsätter att gälla, men nya regler gäller för framtida förare.

Varför ville EU höja åldersgränsen till 16 år?

Flera länder ansåg att yngre förare utgjorde en säkerhetsrisk, men Sverige fick igenom ett undantag med stöd av trafiksäkerhetsdata och geografi.

Vad är en B1-bil egentligen?

En fordonstyp mellan mopedbil och personbil som används i flera EU-länder – nu blir A-traktorn Sveriges variant.

Varför ville EU höja åldersgränsen till 16 år?

Flera länder ansåg att yngre förare utgjorde en säkerhetsrisk, men Sverige fick igenom ett undantag med stöd av trafiksäkerhetsdata och geografi.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.