Om du trodde att Black Friday och Cyber Monday var stora köpdagar — då har du inte hört talas om Singles Day än. Det är en kinesisk motsvarighet till de amerikanska köpdagarna och flera gånger större sett till omsättningen.
- Sålde för 25,3 miljarder dollar på bara 24 timmar
- Större än Black Friday och Cyber Monday tillsammans
- Passerade 1 miljarder dollar på två minuter
- Festligheter med kändisar som Nicole Kidman och Pharrell Williams
På bara åtta år har den stora drivkraften bakom Singles Day – Alibaba Group – lyckats skapa ett monster till köpdag som infaller den 11 november varje år. I år slog Singles Day alla rekord med totalförsäljning på 25,3 miljarder dollar.
Det är en ökning med 40 procent jämfört med samma dag förra året och det tog bara 13 timmar för Alibaba Group att få in extrema 18 miljarder dollar.
Vilket kan jämföras med Thanksgiving till Cyber Monday som tillsammans drog in 12,8 miljarder dollar under de fyra dagarna. Singles Day hade alltså dubbel försäljning på en enda dag, som de fyra i USA — vilket är helt galet.
812 miljoner ordrar under Singles Day 2017
Kina har blivit en mycket stark ekonomi med en ständigt växande mellanklass som gärna spenderar pengar i e-handelsbutiker. Idag är de fler än 300 miljoner, vilket kan jämföras med USA:s totala befolkningsmängd på cirka 322 miljoner (enligt Wikipedia).
Här är statistik som Alibaba Group släppt om Singles Day 2017:
- Antalet ordrar stannade på 812 miljoner – upp med 23 procent från 2016
- Som mest hanterades 325 000 ordrar samtidigt av Alibaba Could
- Alipay registrerade 1,5 miljarder betalningstransaktioner
- Fler än 140 000 varumärken fanns representerade på Tmall som visade 15 miljoner produkter under Singles Day
- 167 e-butiker sålde för 15.1 miljoner dollar vardera (100 miljoner RMB)
- 17 e-handlare passerade 75,4 miljoner dollar vardera (500 miljoner RMB)
- 6 e-handlare passerade 150,9 miljoner dollar vardera (1 miljard RMB)
En intressant detalj är att hela 90 procent av alla köp gjordes via mobiltelefoner. En ökning från 82 procent under 2016 och 69 procent året dessförinnan.
Singles Day är den ultimata köpdagen
Singles Day har formats till den ultimata köpdagen med 24 timmar av festligheter och extra bra specialerbjudanden.
Det finns inget motsvarande i västvärlden rent storleksmässigt och Singles Day är på god väg att etablera sig även i Sverige. Butiker som Elgiganten, Coolstuff, Cdon och Mediamarkt har tydligt markerat sitt intresse genom reakampanjer för just den 11 november.
Ulrika Holmberg är föreståndare för Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs Universitet. Enligt henne är det helt logiskt sett ur handelns perspektiv.
Ur handelns perspektiv är det här såklart helt logiskt. De vill alltid förnya sig och försöker ständigt hitta på sätt att göra det roligare för kunden att handla. I dag är de flesta datumen i kalendern dagar för att uppmärksamma ett visst fenomen eller en produkt, som till exempel Kanelbullens dag, som introducerades av Hembakningsrådet. Fars dag och Mors dag är också exempel på kommersiella högtider, även om de har en annan botten också, säger Ulrika till GP.
Med all sannolikhet kommer Singles Day att växa sig allt starkare även i Sverige. Black Friday och Cyber Monday väntas slå alla rekord för 2017 men räkna med att nästa år blir ett tuffare race mellan köpdagarna.
Frågan är – börjar marknaden bli mättad på köpdagar och har konsumenterna tröttnat? Hela tiden bombarderas vi av handlarnas reklam om reor och kampanjer. Vad tycker du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer