Nintendo Switch är den japanska speljättens största lansering någonsin. Med fler än en miljon sålda enheter bara på den japanska marknaden och överlag mycket positiva recensioner världen över är Switch, tillsammans med The Legend of Zelda: Breath of the Wild, en succésaga.
Du kan enkelt spendera hundratals timmar framför tv:n med en Switch, bara med nya Zelda går det att spendera oräkneligt antal timmar med att gå runt och testa saker, kolla miljön och göra uppdrag. Timmar som du aldrig får tillbaka om din Switch skulle gå sönder — för du kan inte säkerhetskopiera din sparfil någonstans. Den står och faller med spelkonsolen.
Nintendo vet att många kritiska röster har höjts om saken men speljätten har hittills inte erkänt det som ett problem. När Nintendos amerikanska VD Reggie Fils-Aime fick en fråga om problemet ryckte han på axlarna och sade att någon lösning inte var planerad men att Nintendo uppmärksammat ropen från användarna.
Tittar vi istället på konkurrenterna Xbox och Playstation finns utmärkta lösningar på plats för att skydda sparfilerna, nämligen automatisk molnlagring. Dör din Xbox- eller Playstation-konsol ligger dina sparade spelsessioner snyggt och fint hos Microsoft eller Sony tills du har en fungerande konsol igen. Installera spelen och vips finns sparfilerna där.
För en person som har 100 helgedomar [i Zelda] förstår jag att det finns oro kring att förlora all data. Det är [för Nintendo] allt från att inte veta hur det ska fungera till hur det ska göras, och på ett sätt som inte öppnar för piratkopiering eller system som kan moddas eller hackas – Reggie Fils-Aime till Mashable
Det är oroväckande att Nintendo inte bryr sig om de timmar som spelarna lägger ner på företagets produkter. Vi ser samma problem med handkontrollerna i 2DS- och 3DS-serierna, även nyare New 3DS XL och New 2DS XL. Att Nintendo inte har lärt sig från dessa eller inte bryr sig visar på en nonchalans som är svår att bortse från.
Svårare att rekommendera Nintendo Switch
Om vi hade spenderat hundra timmar med The Legend of Zelda: Breath of the Wild eller Skyrim bara för att se sparfilen gå förlorad om konsolen går sönder är chansen minimal att vi hade rekommenderat Switch till någon. För vem vill spendera 4 000 kronor eller mer på en spelkonsol och spel bara för att tvingas börja om när den går sönder?
Då är det lättare att peka åt Xbox eller Playstation som båda är kraftfullare, har många fler spel och ett väl implementerat system för hantering av molnfunktioner. Visserligen saknas Zelda, Super Mario och många andra ikoniska figurer som många vill ha, men om de kraschar finns ett skyddsnät.
Det bör också nämnas att när Switch-enheter skickats in för reparation har det funnits möjlighet för reparatören att, åtminstone i vissa fall, extrahera data som kunnat implementeras i en ersättningsenhet. Det är dock långt från alla som fått den behandlingen, så det är inget att luta sig tillbaka på.
Vi vet att Nintendo arbetar på saken men frågan är om de tänker släppa något vettigt innan onlinetjänsten ”Switch Online” lanseras under 2018. Hur ser du på att Nintendo Switch inte har en praktisk säkerhetsfunktion för att spara undan sparfiler på ett säkert sätt?
Lämna ett svar
Visa kommentarer