Spotify har meddelat att de tänker investera miljardbelopp i Googles molntjänster. Totalt rör det sig om 447 miljoner dollar, eller cirka 3,7 miljarder kronor, över de kommande tre åren.
- Spotify förbinder sig att spendera minst 3,7 miljarder kronor över tre år
- Snap har avtal med Google om att spendera 2 miljarder dollar (!) på fem år
- Google stärker sin position som molnleverantör mot Microsoft och Amazon
- Visste du att två miljoner Spotify-användare fuskar för att slippa reklamen?
Enligt avtalet mellan Spotify och Google förbinder sig musiktjänsten att spendera 447 miljoner dollar över tre år. Redan förra månaden talade Spotify om hur de tänkte flytta mer data till Google, dock inte i vilken omfattning.
Nu vet vi att det rör sig om stora mängder data och väldigt mycket pengar. Det kan jämföras med Snap som tidigare i år meddelade att de förbundit sig till Google med ett avtal över fem år som omfattar en summa på hela två miljarder dollar.
Google drar in cirka en miljard dollar varje kvartal på sina molntjänster. Och nu står Snap för cirka 10 procent av de totala intäkterna varje kvartal. Spotify når i sin tur kring 3,7 procent med sitt avtal.
Minst sagt imponerande och viktiga avtal för Google som tillsammans med Spotify stärker sin position rejält mot Microsoft Azure och AWS. Extra surt är det för AWS som är den tidigare molntjänstleverantören för Spotify.
Google har vuxit rejält under ledarskapet av Diane Greene, VD för företagets molntjänster. Före Snap och Spotify har Diane lyckats locka åt sig andra tunga namn som PayPal och Verizon. För att inte tala om Airbus som flyttade alla sina 130 000 anställda från Microsoft Office 365 till Google G Suite. Ouch Microsoft, den måste svida rejält.
Nu återstår att se om Google kan behålla sina nyvunna klienter och hur de trivs i Googles ekosystem.
Lämna ett svar
Visa kommentarer