Spotify drabbad av fusk – 2 miljoner användare undviker gratisreklamen

Spotify Logo

Spotify arbetar stenhårt för att rensa bort allt som kan tänkas störa inför en stundande börsnotering. Det betyder bland annat att två miljoner användare stoppas från att lyssna på musik reklamfritt med hackad Spotify-app.

  • Minst två miljoner fuskande användare har upptäckts av Spotify
  • Använder manipulerade tredjepartsappar på Android
  • Kan kringgå reklamvisningen och kan beröva Spotify på miljontals kroner
  • Spotify kommer att spärra alla konton som fortsätter uppvisa ett fuskbeteende

För några veckor sedan skickade Spotify ut en varning med e-post till användarna om att deras konton noterats med otillåtna appar. Användarna fick en chans att avinstallera appen för att kunna behålla kontot – de som väljer att inte göra det får se sig blockerade från musiktjänsten.

Det kan tyckas att två miljoner användare är en väldigt liten andel fuskare om man jämför med de cirka 157 miljoner användare som Spotify har totalt. Men det är också en rejäl nagel i ögat på Spotify som försöker städa upp kring sig inför sin börsnotering. Företaget blöder pengar och har inte haft det lätt ekonomiskt de senaste åren.

Om två miljoner användare fuskar med tjänsten lär Spotify absolut försöka bli av med dem, om inte annat för att det ser väldigt dåligt ut mot potentiella investerare.

Spotify har inte avslöjat exakt vilken påverkan de två miljoner användarna kan ha på intäkterna. Men företaget skriver att deras företagsmodell är i riskzonen för artificiell manipulering av konton. Att misslyckas med att effektivt hantera och stoppa sådant beteende kan ha en negativ inverkan på verksamheten, omsättningen och den finansiella statusen.

Det känns faktiskt lite sniket tycker vi att så många får en gratistjänst av Spotify och ändå inte kan leva med lite reklam emellanåt. Men nu är det slut med snålskjutsen. Vi betalar varje månad för att få den bästa, reklamfria upplevelsen med Spotify. Det tycker vi att musiktjänsten är värd.

Gör du?

 

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.