Spotify ökar antalet prenumeranter under Q2 2018

Spotify Logo

Det går bra för Spotify just nu – den populära musiktjänsten ökade antalet betalande prenumeranter under årets andra kvartal. Samtidigt fortsätter Spotify att gå med storförlust.

  • s
  • s
  • s
  • s

När kvartalsrapporten släpptes visades att Spotify har 83 miljoner betalande prenumeranter. Det kan jämföras med 75 miljoner betalande prenumeranter i slutet på förra kvartalet.

Ökningen är mycket viktigt för Spotify som trots en stark framgång på marknaden fortsätter att redovisa röda siffror. Detta kvartal landade förlusten på 90 miljoner euro

Även om det är blodröda siffror så är det åtminstone mindre än väntat. Analytikerna hade räkna med ett rörelseresultat på minus 100 miljoner euro. Detta enligt en sammanställning från webbsajten Inquiry Financial.

Resultatet omfattar både Spotifys kostnader för börsnoteringen – vilket uppgår till cirka 30 miljoner euro – samt ytterligare 32 miljoner euro i ökade sociala avgifter.

Så hur mycket pengar drog Spotify in under andra kvartalet?

De totala intäkterna stannade på 1 273 miljoner euro. Det hade beräknats att Spotify skulle stanna på 1 264 miljoner euro, så företaget slog analytikernas förväntan, även om det var marginellt bättre.

Före Spotifys börsnotering tidigare i april pratade företagets vd Daniel Ek till investerarna om musiktjänstens framtidsutsikter. Då förutspåddes en ökning i betalande prenumeranter med 36 procent fram till årsskiftet 2018/2019. Eller totalt 96 miljoner totalt.

Huruvida Spotify når den siffran återstår att se, men tjänsten går otvivelaktigt starkt framåt. Daniel Ek sade vid börsnoteringen att han tänker fortsätta prioritera tillväxt före vinst – målet är att hålla avstånd till Apple och Amazon som växer sig allt starkare som konkurrenter.

 

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.