Spotify har officiellt bekräftat att musiktjänsten nu har 140 miljoner användare. En siffra som kommer helt lägligt efter att Apple presenterat sina siffror för Music, vilket stannar på betydligt blygsammare 27 miljoner användare.
Det som skiljer de båda åt är att Spotify inte har sagt exakt hur många av användarna som är betalande. Tidigare i mars noterades att fler än 50 miljoner användare av Spotify betalade månadsvis för tjänsten, Apple har inget gratisalternativ och därmed är samtliga 27 miljoner användare betalande.
Spotify har trots sina många användare mycket svårt att tjäna pengar. Väldigt svårt. Musiktjänsten har trots sin popularitet en tendens att blöda pengar och det kan röra sig om miljardbelopp.
Bara under 2016 stannar bolagets förlust på extrema 539 miljoner euro, eller kring 5,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 133 procent jämfört med 2015 — trots att omsättningen ökade under det gångna år med 52 procent till 2,9 miljarder euro (28,6 miljarder kronor).
Spotify lånade 1 miljard dollar
Trots att Spotify går med brakförlust ser företaget inte negativt på siffrorna. I sitt senaste bokslut reflekterar man över det hela genom att se positivt på framtiden och att lova framtida investering i produkten.
”Vi tror att vi kommer att generera omfattande vinst i takt med att vi ökar vår räckvidd och att våra marginaler kommer att förbättras i takt med att vi skalar upp. Vi kommer därför oupphörligt att fortsätta investera i vår produkt och vår marknadsföring för att accelerera vår tillväxt”, skriver Spotify i sitt bokslut.
En del av investeringen görs med den miljard dollar (!) som Spotify lånade under 2016 för att hantera kostnader. Att betala tillbaka lånet lär knappast vara billigt, inte heller det faktum att alla skivbolag och artister ska ha betalt för musiken som spelas.
Spotify har dessutom fler än 2 100 anställda vilket är en ökning med drygt 500 personer på bara ett år.
Spotify på gång till Thailand & Vietnam
Samtidigt som kostnaderna öka i rasande takt kan Spotify vara på gång att etablera sig på två nya marknader, nämligen Thailand och Vietnam.
Uppgifterna är inte bekräftade av musiktjänsten men vi vet att Spotify letar personal i de båda länderna. De som anställs kommer att arbeta med Singapore som bas för båda marknaderna och kontoret fungerar som Spotifys nuvarande huvudkontor för hela asiatiska marknaden.
Rollerna som Spotify påstås leta efter är initialt musikredakörer. Det är brukligt att dessa tillsätts först, innan etableringen, för att sedan presenteras officiellt efter några månader.
Frågan är hur länge investerarna fortsätter att se Spotify som en bra affär. Om musiktjänsten bara blöder pengar och lånar en miljard dollar , vad är chansen att få tillbaka pengarna som lagts in i företaget?
Lämna ett svar
Visa kommentarer