Snapchat gick riktigt bra under 2016 och har sett en kraftig ökning i antalet användare från kvartal till kvartal sen början på 2014. Första kvartalet 2014 visade på 46 miljoner dagliga användare, fjärde kvartalet 2016 hela 158 miljoner dagliga användare — ett stort hopp alltså.
Allt är dock inte guld och gröna skogar. De senaste månaderna har tillväxten minskat kraftigt och det märks tydligt mellan tredje och fjärde kvartalet förra året — kring samma period som Instagram lanserade Snapchat-inspirerade Stories.
Det går inte att peka direkt på konkurrenten Instagram och säga att den större aktören är boven i dramat för Snapchat. Men Instagram Stories landade väldigt lägligt i samma tidsperiod som Snapchat minskade sin tillväxt och det med hela 80 procent.
Although Daily Active Users grew by 7%…for the quarter ended September 30, 2016, the growth in Daily Active Users was relatively flat in the latter part of the quarter ended September 30, 2016. There are many factors that could negatively affect user retention, growth, and engagement, skriver Snap Inc i sin kvartalsrapport.
Med det sagt har Snapchat inte tappat användare utan fortsätter att växa. Det går bara betydligt långsammare än tidigare kvartal. Instagram Stories är en av anledningarna, tekniska problem en annan.
Kring mitten på 2016 lanserade Snapchat flera nya funktioner och uppdateringar. Förutom att ge användarna nya och spännande saker att använda visade de sig problematiska för systemen bakom den populära applikationen. Prestandaproblem blev en utmaning för alla berörda och har med stor sannolikhet varit bidragande till den minskade tillväxten.
Fortfarande är engagemanget dock stort hos användaren. I snitt öppnas applikationen 18 gånger vare dag med total användning på kring 25 till 30 minuter. Cirka 60 procent av användarna skapar “snaps” som läggs ut på tjänsten, vilket ändå får sägas vara förvånansvärt lågt.
Google tjänar stora pengar på Snapchat
Samtidigt som Snapchat trots allt fortsätter växa finns en annan aktör som tjänar stora pengar på tjänsten, nämligen Google.
Det är nämligen Google som ser till att Snapchat har den lagring och bandbredd som krävs för att driva sin tjänst. Och kostnaden beräknas ligga på skyhöga 3,4 miljarder kronor per år.
Totalt omfattar avtalet med Google åtminstone 17 miljarder kronor, utslaget på fem års tid. Google har gett Snap Inc rabatt men exakt hur mycket och vad det omfattar vet vi inte. Och frågan är om kostnaden är värd det då molnlagringen är förenad med tunga risker.
Snapchat gör sig allt mer beroende av Google och skulle något hända med molntjänsten är risken att Snapchat faller platt med den. Tacksamt nog är riskerna förhållandevis små, men lägger man allt i samma korg är risken att allt tippar ur förr eller senare.
Använder du Snapchat och vad tycker du i så fall om tjänsten? Har du kanske gått över till Instagram Stories istället? Kommentera gärna och berätta!
Läs mer om nyheten på Techcrunch.
Lämna ett svar
Visa kommentarer