Meta har släppt en stor uppdatering till VR-glasögonen Quest 2. Den nya versionen förbättrar handspårningen så att den är nästan lika effektiv som om du använder handkontrollerna. Här är allt du måste veta.
Vad är nytt till handspårningen för Quest 2?
Varje gång du rör dina händer för att styra din Quest 2 så är det en liten fördröjning innan headsetet förstår och tolkar dina rörelser.
Fördröjningen kallas ”latency” och den är redan före uppdateringen så kort att du normalt inte märker av den.
Efter att uppdateringen har installerats så har fördröjningen minskat med upp till 40 procent under normala förhållanden och upp till 75 procent vid snabba rörelser.
Skillnaden för dig som använder VR-glasögonen utan handkontroller är att styrningen upplevs som kvickare. Upplevelsen bör vara snäppet vassare helt enkelt.
Fast Motion Mode (FMM) gör spårningen ännu effektivare
En annan nyhet är att Quest 2 nu tillåter Fast Motion Mode (FMM) i spel som kräver snabbast möjliga handspårningen.
Det gäller bland annat kategorierna för fitness och rytm.
Meta har inte avslöjat exakt hur Fast Motion Mode fungerar. Funktionen släpptes till Quest Pro redan tidigare under sommaren, men inte heller då fick vi några detaljer.
När version 56 av mjukvaran till din Quest 2 (eller Quest Pro) är installerad så finns FFM redo att användas automatiskt när apparna stöder det.
Så testar du Fast Motion Mode
Du kan prova FMM-läget direkt när du har installerat uppdateringen med version 56.
App Lab-appen Move Fast har stöd för tekniken och kan installeras kostnadsfritt på din Quest 2 eller Quest Pro idag.
Utvecklare har fått ta del av en ny version av utvecklarkitet för Quest-serien och med det följer stöd för bättre handspårningstekniker. Bland annat Multimodal-stöd för spårning av både händer och kontroller samtidigt.
Läs mer detaljerade beskrivningar av allt som stöds på den officiella utvecklarsidan för Quest-serien hos Meta.
Lämna ett svar
Visa kommentarer