Använder du säkerhetskameror från Xiaomi med Google Assistant och Home? Då kanske du har märkt att integrationen mellan dina kameror och Googles tjänster inte längre fungerar, och det finns en bra anledning till varför.
- Temporärt stängd integration mellan Xiaomi och Google Assistant / Home
- Säkerhetsproblem gör att fel bilder visas i Nest Hub
- Reddit-användare först att rapportera om problemet
- Lästips: Tips & råd om Xiaomi M365 innan du köper el-scootern
Efter att en Xiaomi Mi Home-kamera tog emot bilder från andra säkerhetskameror har Google beslutat att integrationen med Assistant och Home ska avbrytas. Åtminstone temporärt tills Xiaomi hittar en lösning på säkerhetsproblemet.
Problemet med Mi Home uppmärksammades av en Reddit-användare som försökte strömma video från en Mijia 1080p Smart IP till Google Nest Hub. Istället för att hen såg bilden från sin egen kamera så visades slumpmässiga stillbilder från andras kameror.
Bland annat noterade Reddit-användaren bilder på sovande bebisar och en privat verandra. Enligt användaren var hens Mijia 1080p Smart IP helt nyköpt och använder den senaste firmware-mjukvaran (3.5.1_00.66).
Google har gått ut med ett meddelande där företaget säger att “de känner till problemet och har en dialog med Xiaomi för att hitta en lösning”.
I skrivande stund har den temporära blockaden av Xiaomis prylar påverkan på alla Xiaomi Mi Home-integrationen. Alla prylar i serien samt kommandon till dem är inaktiverade med Assistant och Home.
Google har mycket strikta regler kring hur kameror och andra prylar får interagera med Nest-enheter.
I artikeln Better privacy and more flexibility with Nest devices går Google igenom vilka regler som gäller och hur de fungerar mot både tillverkare och för dig som användare. Målet med reglerna är så klart att begränsa integritetsproblem och för att skydda din data i hemmet.
Lämna ett svar
Visa kommentarer