Om du använder säkerhetskameror ur Arlo-serien kanske du märkte att de inte kunde användas under flera timmar den 4 augusti. Anledningen till det var att den bakomliggande molntjänsten slutade fungera under en period på flera timmar.
- Låg nere i flera timmar – påverkade användare över hela världen
- Kunde inte logga in till kamerorna eller inspelningarna
- Inte första gången som Netgear Arlo låg nere
- Följ kommentarer och diskussioner om Arlo-kameror på Downdetector.com
Netgear har bekräftat att det uppstått problem med molntjänsten till Arlo-serien, men också att de snabbt fick upp sina system igen. Under tiden som tjänsten låg nere upplevde användarna stora problem med att nå sina kameror.
Alla Arlo-användare hade inte samma problem. En del kunde inte logga in på sina konton överhuvudtaget, medan andra visserligen såg sina kameror men kunde inte se någon videoström från dem.
I vissa fall upplevdes Arlo-kamerorna som att de var helt offline, att nya enheter inte kunde läggas till eller tas bort, och att rörelsedetekteringen slutade fungera.
Initialt spekulerandes kring en eventuell attack från utomstående mot Netgear och Arlo, men den teorin har Netgear avfärdat – dock utan att ge någon närmare insyn kring vilka problem som molntjänsten faktiskt hade.
Det här är inte första gången som användare av Arlo-kameror påverkats negativt. Men omfattning och tidsperioden på flera timmars nertid gör händelsen till unik. Även om Netgear påstår att tjänsten är igång som den ska så rapporterar använder världen över att de inte kan nå sina kameror.
Dear Arlo customers,
We are aware of the current servicing issue users are encountering with their Arlo account. Our technical support team is actively investigating and will restore services as soon as possible. We apologize for any inconvenience you may have experienced.— Arlo Smart Home (@ArloSmartHome) November 25, 2017
Den 25 november 2017 gick hela Arlo-systemet ner och stängde ute användarna i mer än 15 timmar. Det gick alltså inte att komma åt varken kameror eller inspelningar – och det tog Netgear hela sex timmar att skicka ut ett meddelande till användarna om problemen.
Netgear Arlo är i grunden utmärkta säkerhetskameror med bra funktionalitet och utmärkt bildkvalitet. Tillförlitligheten och stabiliteten verkar däremot inte helt på topp, och det gäller att vara medveten om eventuella åtkomstproblem likt ovan nämnda om man funderar på ett Arlo-system i kritiska miljöer där upptid är viktig.
Tidigare i maj uppmanades alla Arlo-användare att ändra sina lösenord efter en allvarlig säkerhetsläcka. Hackare kom åt inloggningsuppgifter från tredjepart vilket gav dem åtkomst till Arlo-användares konton (det var alltså inte Netgears egna system som hackades).
Påverkades du av att tjänsten låg nere? Planerar du att köpa Arlo-kameror trots riskerna med att de slutar fungera när internet eller tjänsten är nere? Skriv gärna en kommentar och berätta!
Efter att ha installerat min Arlo Netwear utekamera och provat den under ca 1 timme, sjönk batteristatusen från 94 % till 21 %. Vad beror detta på?
Vidare får jag ingen ” pling ” i mobilen vid rörelser framför kameran.