Postnord meddelar att de slutar att dela ut oadresserad reklam till svenska hushåll. Det betyder inte att du får en helt reklamfri postlåda framöver, men du kommer att se mindre pappersreklam när antalet utdelande aktörer minskar.
I april nästa år delas det sista reklambladet ut av Postnord, därefter får andra aktörer ta över helt. Du bör alltså inte ta bort din ”Ej reklam”-skylt om du har en sådan. Det kommer ändå att trilla in reklam genom postlådan i så fall.
Enligt Mathias Krümmel, VD på Postnord Sverige, säger i ett uttalande att beslutet om att sluta dela ut direktreklam är relaterat till ökade kostnader.
En mängd kända omvärldsfaktorer har drivit på ökade kostnader och vi konstaterar att tjänsten inte längre är lönsam. Därför tar vi nu ett beslut att avveckla den.
En annan aktör som delar ut direktreklam är Svensk direktreklam (SDR). Du har säkert sett deras utdelar som ofta går runt med blå västar och cykelkärror fulla med reklambuntar.
Så slipper du (nästan) all reklam i brevlådan
För att slippa både deras och Postnords reklamutdelningar så måste du göra följande:
- Anmäl dig till ”Nix adresserat” så slipper du adresserad reklam. Anmälan gör dig direkt via internet med BankID eller via fysisk blankett. Läs mer om hur du gör här. Tänk på att det tar upp till tre månader innan din anmälan får effekt.
- För att slippa oadresserad reklam så räcker det med att sätta en skyllt vid postlådan eller brevinkastet som säger ”Ej reklam” eller ”Nej tack till reklam”.
- För att slippa gratistidningar så måste du ha en skylt om även det, exempelvis ”Nej tack till gratistidningar”.
Observera att vissa former av pappersreklam inte går att undvika. Om du får en morgontidning exempelvis där pappersreklam ingår så följer det med in i brevlådan oavsett om du vill det eller inte.
Även samhällsinformation går inte att stoppa helt. Samhällsinformation är exempelvis kommunala informationsblad.
Via Expressen
Lämna ett svar
Visa kommentarer