Har du en Mac-datorer och vill prova VR med Oculus Rift? Då kan du lägga de tankarna åt sidan redan nu — det finns nämligen inga planer på att implementera stöd för macOS i Oculus Rift under en överskådlig framtid.
Det säger Oculus-grundaren Palmer Luckey som även påpekar att Apple först måste släppa “en bra dator” innan det blir möjligt. Vad han menar med det är att prestandan helt enkelt måste bli bättre.
De konsumentanpassade Mac-datorerna har tämligen svaga grafikprocessorer som inte orkar med att driva ett VR-headset. Så det är främst på den punkten som Apple måste göra förbättringar menar Palmer Luckey.
I en intervju med webbsajten TechCrunch säger medgrundaren Nate Mitchell att stöd för macOS är något som ligger honom varmt om hjärtat. Men också att verkligen för de med Mac-datorer är att stödet inte ens är i närheten av att bli verklighet.
Om du känner för att prova VR idag är det mobiltelefonen, en Playstation 4-konsol eller en kraftfull PC som gäller. Den sistnämnda gäller för bäst kvalitet, spelkonsolen om du inte vill behöva fundera på hårdvaran och mobiltelefonen gäller som en budgetvariant.
Lästips: VR, idag, framtiden
Även om intresset för VR är stort idag så har det varit svårt för tekniken att hitta sin rätta plats på marknaden. Priserna är relativt höga och avskräckande, spelen inte tillräckligt många och många avvaktar nästa generations hårdvara innan ett köp.
Det är alltså svårt att hitta de kunder som har pengar och är villiga att spendera dem för att driva utvecklingen framåt. Oculus Rift ser positivt på framtiden och även om företaget inte bekräftar något så vore det konstigt om nästa modell inte finns på ritbordet. Frågan är bara hur lång tid det tar innan koncept blir verklighet, vad tror du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer