Nu stoppar YouTube annonsblockerare

YouTube logo
Foto: Alexander Shatov, Unsplash

Brukar du använda annonsblockerare för att slippa se reklamen på YouTube? Vi förstår dig, det kan snabbt bli riktigt irriterande med annons efter annons, men det är en enorm intäktskälla för både Google och de kreatörer som använder YouTube idag.

Annonsblockerare är praktiska, men ett hot mot den intäktsmodell som Google har valt för YouTube. Det betyder att bolaget inte är speciellt glada om blockerare används mer vitt och brett då det påverkar intäkterna.

Lästips: Annonsfritt YouTube med nya Premium Lite – 70 kronor / månad

Ett sätt att minska spridningen av annonsblockerare är att stoppa användandet innan det blir alltför vedertaget hos datoranvändarna. Enligt flera användare på Reddit är det precis vad Google gör just nu.

Youtube
Meddelande som YouTube visar för en del användare idag.

I ett experiment arbetar YouTube aktivt med att identifiera annonsblockerare. När en sådan hittas visas ett popup-meddelande som indikerar att användaren antingen måste stänga av annonsblockeraren eller prenumerera på YouTube Premium. Om inte användaren gör något av det så visas helt enkelt inga videor.

Lästips: YouTube lanserar 1080p Premium – här är skillnaden

YouTube har experimenterat med att visa olika mängder annonser den senaste tiden. Bland annat genom att visa upp till tio reklamsnuttar efter varandra för ett litet antal oturliga användare.

Men YouTube har även lanserat ett billigare alternativ att se YouTube helt annonsfritt i form av Premium Lite, en variant av Premium-prenumerationen som kostar mindre än vanliga Premium, men utan YouTube Music som normalt ingår.

Via 9to5google

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.