Nu kan du använda DLSS och XeSS med Starfield

Starfield

När Starfield släpptes så fanns stöd för uppskalningstekniken Fidelity FX Super Resolution 2 (FSR 2) från första dagen. Däremot lyste konkurrerande tekniker som DLSS och XeSS med sin frånvaro.

 Deep-Learning Super Resolution (DLSS) och Xe Super Sampling (XeSS) kan rent tekniskt fungera i Starfield, men utgivaren Bethesda har medvetet utelämnat båda från spelet.

Varför vet man inte, men AMD har sagt att de inte har med den saken att göra. Från AMD:s sida så finns inga hinder för Nvidia eller Intel att lägga till sina egna uppskalningstekniker, så länge Bethesda också vill det.

Lästips: Starfield piratkopierades direkt – finns på torrentsajter

Starfield får DLSS och XeSS med en modd

Tills Bethesda lägger till officiellt stöd för DLSS och XeSS så får du antingen lära dig att uppskatta FSR 2 – eller använda en modd som löser problemet åt dig.

Om du vill lägga till DLSS 2 och XeSS till Starfield så använder du den här kostnadsfria modden.

Vill du använda DLSS 3 med ett RTX 400-kort så blir det mycket knepigare. Här krävs att du öppnar plånboken då modden är gömd bakom en så kallad paywal. Dessutom är modden DRM-skyddad.

Så här installerar du modden:

  1. Packa upp modden i root-mappen till Starfield
  2. Installera Upscaler Base Plugin, flytta PDPerfPlugin.dll till mappen mods/UpscalerBasePlugin
  3. Sen flyttar du download nvngx_dlss.dll eller libxess.dll till mods/UpscalerBasePlugin. Kolla beskrivningen till UpscalerBasePlugin
  4. Både nvngx_dlss.dll och PDPerPlugin.dll måste vara i mappen mods/UpscalerBasePlugin
  5. Starta Starfield på normalt sätt
  6. Tryck på END i spelet fär att öppna menyn till uppskalningsmenyn för att välja DLSS eller XeSS.

Tänk på att FSR 2 måste vara aktiverad för att det ska fungera. Anledningen är att DLSS och XeSS ersätter den tekniken, men den måste vara igångsatt.

Problem med Intel XeSS i Starfield

Det finns ett allvarligt problem med XeSS i de senaste drivrutinerna från Intel.

Problemet gör att uppskalningstekniken inte går att använda med Starfield riktigt än. Och även om Intel känner till problemet så dröjer det med en fix.

Just nu påverkar buggen endast grafikkort från Intel.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.